4K body: spatialization and hybridization processes in live poetics and 4k technology

Authors

  • Danilo Nazareno Azevedo Baraúna USP
  • Almir Antonio Rosa USP

Keywords:

Tecnologia 4K, espacialização, poética live, hibridação

Abstract

In this work we perform an analytical account of the audiovisual performance Corpo 4K, directed by Almir Almas. The main axes of analysis are the process of spatialisation of video from the transmission and projection (4K technology), the cultural hybridism presented (Japan-Afro-Brazil) and the live character of the work and its unfolding in the relation artist and performer. Methodologically we use an analysis based on participation and direct observation in the realization and assembly of the work, and process documents such as the direction script, performance record and testimonials of the participating artists collected shortly after the presentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danilo Nazareno Azevedo Baraúna, USP

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com pesquisa financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária (UEPA). Bacharel e Licenciado em Artes Visuais (UFPA). Integrante do grupo de pesquisa Bordas Diluídas: questões da espacialidade e da visualidade na arte contemporânea (ICA-UFPA) e do Grupo Internacional e Interinstitucional de Pesquisa em Convergências entre Arte, Ciência e Tecnologia – GIIP (IA-UNESP)

Almir Antonio Rosa, USP

Professor do Departamento de Cinema, Rádio e Televisão da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Doutor e mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Videoartista, VJ e Cineasta. Pesquisa e realiza trabalhos em televisão digital, interatividade, cinema, videoarte, arte eletrônica, intervenção urbana e cultura japonesa. Foi bolsista no Japão em duas oportunidades, com atuação em produção televisiva e estudos de pós-graduação. Possui publicações em TV, cinema, vídeo, arte & tecnologia e poesias.

References

ALMAS, Almir. Televisão Digital Terrestre: sistemas, padrões e modelos. São Paulo: Editora Alameda, 2013.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins, 2009

CARVALHO, Ana. Experiência e fruição nas práticas da performance audiovisual ao vivo. TECCOGS: revista digital de tecnologias cognitivas. 6 ed. São Paulo: PUC-SP, 2012.

GÁRCIA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

HANSEN, Mark B. N. New Philosophy for new media. Estados Unidos: MIT Press, 2006.

JONES, Randy. New Eyes for the mind. In: DEBACKERE, Bonis; ALTENA, Arie (org.). The Cinematic Experience. Amsterdam: The Sonicactes Press, 2008.

KATTENBELT, Chiel. Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. In: Culture, Language and Representation. Vol. VI. 2008.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & Pós-cinemas. Campinas, SP: Papirus, 1997

MARCONDES FILHO, Ciro. O princípio da razão durante: comunicação para os antigos, a fenomenologia e o Bergsonismo: nova teoria da comunicação III / tomo I. São Paulo: Paulus, 2010.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: Construção da obra de arte. 2 ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.

STENGERS, Isabelle. Thinking with Whitehead: a free and wild creation of concepts. Cambridge, Massachusetts, and London, England: Harvard University Press, 2011.

Published

2015-06-28

How to Cite

AZEVEDO BARAÚNA, Danilo Nazareno; ANTONIO ROSA, Almir. 4K body: spatialization and hybridization processes in live poetics and 4k technology. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 296–315, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/231. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Espaço Convergente

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.