THE POPULARIZATION OF ORIGINAL PRODUCTIONS ABOUT TRUE CRIMES THROUGH THE NETFLIX STREAMING PLATFORM
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p124-141Keywords:
True crime, Netflix, Original productionAbstract
With the arrival of streaming services and the adaptation of real crimes to them, this study sought to identify the main trends of original productions about real crimes by the streaming platform Netflix, between 2018 and 2022. For this, exploratory-descriptive research with quantitative and qualitative approaches was carried out. Thus, 152 Netflix productions about real crimes were found, mostly films and documentary series that deal with topics such as: massacres and attacks, disappearances, drugs, robberies and scams, sexual crimes, murders, serial killers. The platform has been producing about crimes that happened not only in the USA, but also in several countries, whether old or more recent cases. Furthermore, these productions have received important awards and/or nominations, such as Emmys and Golden Globes. With this, it is concluded that Netflix has become one of the main references in productions about true crimes, a role that in the past was played by television and print media.
Downloads
References
ACEVEDO, Claudia Rosa; NAVARRO, Maria Victória; DIGNANI, Pietro Henrico Vidal; CATÃO, Bruno Alves. Hábitos e consumo de mídia do consumidor de plataformas de streaming. Revista GEMInIS, v. 12, n. 1, pp. 227-246, jan./abr. 2021.
A GAROTA desaparecida do Vaticano. Direção: Mark Lewis. Netflix, 2022.
ARAGONE, Gabriella de Almeida. O consumo também é em série: a figura do serial Killer como produto midiático. Revista Anagrama, São Paulo, ano 16, v. 2, jul.-dez. 2022.
ARAUJO, Andrei Roberto; SABBAG, Deise Maria Antonio; SILVA, Bruna Daniele de Oliveira; BELAM, Denise Cristina. Classificação de audiovisuais no catálogo da Netflix: transmídias, fandoms, nichos. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 3, e-117698, jul./set. 2022.
BURCHILL, Julie. Netflix and kill. The spectator, marc. 2019.
BURGER, Pamela. The Bloody History of the True Crime Genre. JSTOR Daily, 2016.
CECIL, Dawn K. Fear, Justice, and Modern True Crime. Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers website, 2020.
DAHMER, Lionel. A father’s story. 2. ed. USA: Echo Point Books & Media, 2021. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Fathers-Story-Lionel-Dahmer/dp/1648370535/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8. Acesso em: 04 jun. 2023.
D. B. Cooper: desaparecimento no ar. Direção: Marina Zenovich. Netflix, 2022.
GODINHO, Maria Inês Almeida. Purificar e destruir no filme ‘22 de julho’: O olhar de Jacques Sémelin. Rev. Estud. Conflito Controle Soc, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p.579-586, mai.-ago. 2021.
ELIZE Matsunaga: era uma vez um crime. Direção: Eliza Capai. Netflix, 2021.
GUEDES, Helena Dubeux. Brutal e Obscuro (BO): um podcast sobre crimes reais. 2022. 125f. Memorial – Faculdade de Comunicação (FAC), Universidade de Brasília (UNB), Brasília/DF, 2022.
HELICH, Tatiana; SICILIANO, Tatiana; MORATELLI, Valmir. Era uma vez um crime: a linguagem documental e o gênero da ficção policial. Zanzalá, v. 7, p. 98-117, 2021.
HOGAN, Shanna et al. O livro do crime. Tradução Maria da Anunciação Rodrigues. 1 ed. Rio de Janeiro: Globo livros, 2023.
JOHNSON, Cameron. Agora – pela primeira vez – você pode ver o que é mais popular na netflix. 2020. Disponível em: https://about.netflix.com/pt_br/news/see-whats-popular-on-netflix . Acesso em: 24 set. 2024.
KENNEDY, Patrick; MAHARAJ, Robyn. Grilling Dahmer: The Interrogation Of "The Milwaukee Cannibal". Denver, Colorado: WildBlue Press, 2021. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Grilling-Dahmer-Interrogation-Milwaukee-Cannibal/dp/1952225647/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8. Acesso em 04 jun. 2023.
LUSVARGHI, Luiza. Beasts of No Nation: a África intercultural da Netflix e o futuro do cinema. Rebeca, ano 6, v. 1, jan.-jun. 2017.
MAGALHÃES, Ana Beatriz Diniz; SOUZA JÚNIOR, Armando. plataformas de streaming de vídeo e sua relação com a pirataria. Revista GESTO, v. 10, p. 41-59, 2022.
MELO, Patricia Bandeira de. Histórias que a mídia conta: o discurso sobre o crime violento e o trauma cultural do medo. 2010. 331f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2010.
MOORE, Kasey. Most Popular Docuseries on Netflix Top 10s in 2022. Jan. 2023. Disponível em: https://www.whats-on-netflix.com/what-to-watch/most-popular-docuseries-on-netflix-top-10s-in-2022/. Acesso em: 04 jun. 2023.
NETFLIX. Global Top 10. 2024. Disponível em: <https://www.netflix.com/tudum/top10?week=2021-07-04>. Acesso em: 24 set. 2024.
PENAFRIA, Manuela. Análise de filmes - conceitos e metodologia (s). In: VI Congresso SOPCOM, 2009.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RIOS, Daniel. Fabricando números: uma análise sobre dados de visualização das séries Originais Netflix. Galáxia, São Paulo, v. 47, p. 1-21, 2022.
SCHECHTER, Harold. Serial killers: anatomia do mal. Rio de Janeiro: Darkside Books, 2013.
SOU um assassino. Netflix, 2018.
SOU um assassino em liberdade. Netflix, 2020.
SPILKER, Hendrik Storstein; COLBJORNSEN, Terje. The dimensions of streaming: toward a typology of an evolving concept. Media, Culture & Society, Vol. 42(7-8), p. 1210 –1225, 2020.
TEIXEIRA, Alex Niche. Televisão, hipercrimes e violências na Modernidade Tardia. In: SANTOS, José Vicente Tavares dos; TEIXEIRA, Alex Niche; RUSSO, Maurício (orgs). Violência e cidadania: práticas sociológicas e compromissos sociais [online]. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2011.
WALTERS, Elizabeth. Netflix originals: the evolution of true crime television. The velvet light trap, n. 88, p. 25-37, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jessica Valeria Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.