Sound, fury, criticism and audience: aspects of the reception of the series Som & Fúria, by Fernando Meirelles

Authors

  • Marcelo de Lima UFPB
  • Luiz Antonio Mousinho UFPB

Keywords:

Som & fúria, recepção, dialogismo

Abstract

This article examines aspects of the reception of the miniseries Som & Fúria, shown by Rede Globo de Televisão in 2009. Produced in conjunction with O2 Filmes, the miniseries tells the story of a theatrical troupe that adapts works by the English playwright William Shakespeare. At the same time that it received extremely positive critics of the journalistic critic, Som & fury reached low numbers of hearing by the standards of the Globe, which led to its cancellation after only one season. We believe that the references to Shakespearean literature and the presence of theatrical language in the miniseries may have provoked a noise of communication with the public, thus minimizing the possibilities for dialogue and building an affective relationship between the program and a wider audience. We use mainly the concepts of dialogism and carnivalization (BAKHTIN, 2010; STAM, 1992) and the cognitive approach applied to audiovisual products (BORDWELL, 2007; PUCCI, 2012) in an attempt to understand this discrepancy between public reception and criticism. We seek to contribute, therefore, to studies of reception of audiovisuals, considering the various actors that compose the public and its receptive locus, its particularities and the influences that determine the way through which they relate to diverse cultural products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo de Lima, UFPB

Discente do curso de Jornalismo da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC). Membro do Grupo de Pesquisa Sobre Ficção e Produção de Sentido.

Luiz Antonio Mousinho, UFPB

Professor Associado III do Departamento de Comunicação e da Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Desenvolve pesquisa junto ao CNPq (PQ) sobre análise e recepção de ficção audiovisual. Coordena o Grupo de Pesquisa Sobre Ficção e Produção de Sentido.

References

ABOS, M. 'Som & fúria', de Fernando Meirelles, traz Shakespeare de volta a seu lugar: o de autor popular. In: O Globo, 24/06/2009. Disponível em <http://oglobo.globo.com/cultura/revista-da-tv/som-furia-de-fernando-meirelles-traz-shakespeare-de-volta-seu-lugar-de-autor-popular-3147462>. Acesso em: 26 fev. 2016.

BAKHTIN, M. Problemas na poética de Dostoiévski. 5ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. Disponível em <https://pt.scribd.com/doc/110785421/Problemas-na-poetica-de-Dostoievski>. Acesso em 25 fev. 2016.

BALOGH, A. M. O discurso ficcional na TV: sedução e sonhos em doses homeopáticas. São Paulo: EdUSP, 2002.

BAMBA, M. Teorias da recepção cinematográfica ou teorias da espectatorialidade fílmica? In: BAMBA, M. A recepção cinematográfica: Recepção e estudos de caso. Salvador: Edufba, 2013, p. 19-66.

BORDWELL, D. Cognition and Comprehension: Viewing and Forgetting in Mildred Pierce. In: BORDWELL, D. Poetics of Cinema. Nova Iorque: Routledge, 2007. Cap. 4. p. 135-150.

CHEVALIER, J. (org) Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editoral Herder, 1986.

DUDALSKI, Sirlei Santos. O ensino da dramaturgia shakespeariana no Brasil: realidade e perspectivas. 2007. 291 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Língua Inglesa, Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-06112007-115505/publico/TESE_SIRLEI_SANTOS_DUDALSKI.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2016.

FURQUIM, F. Review: de Slings and Arrows à Som & fúria. In: Veja on-line, 07/08/2009. Disponível em <http://veja.abril.com.br/blog/temporadas/remakes/review-de-slings-arrows-a-som-furia/>. Acesso em 20 fev. 2016.

MELO, W. Som, fúria, ironia e outras catarses. In: Wellington de Melo, 08/07/2009. Disponível em <http://www.wellingtondemelo.com.br/site/2009/07/som-efuria/>. Acesso em: 15 abr. 2016.

PUCCI JR., R. L. Adaptação Televisiva e Esquemas Cognitivos: o caso de Capitu. In: BORGES, G.; PUCCI JR., R. L.; ALEXANDE SOBRINHO, G. Televisão: Formas Audiovisuais de Ficção e Documentário. Campinas, Faro e São Paulo: Socine/Unicamp/Universidade do Algarve – Ciac, 2012. p. 29-43. Disponível em: <http://www.socine.org.br/livro/televisoes.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2016.

SILVA, M. V. B. Som, Fúria e Sentido: Shakespeare na ficção seriada televisiva. In: BORGES, G.; PUCCI JR., R. L.; ALEXANDE SOBRINHO, G. Televisão: Formas Audiovisuais de Ficção e Documentário. Campinas, Faro e São Paulo: Socine/Unicamp/Universidade do Algarve – Ciac, 2012. p. 59-70. Disponível em: <http://www.socine.org.br/livro/televisoes.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2016.

STAM, B. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Ática, 1992.

SHAKESPEARE, W. Hamlet. In: Shakespeare: tragédias, p. 193-324. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

_______________. Macbeth. Porto Alegre: L&PM, 2015.

SOM E FÚRIA. Minissérie dirigida por Fernando Meirelles, Gisele Barroco, Toniko Melo, Fabrizi a Pinto, Rodrigo Meirelles. Roteiro de Susan Coyne, Bob Martin, Mark McKinney. Adaptação de Fernando Meirelles. Veiculada pela Rede Globo de Televisão de 07 a 24 de julho de 2009. (DVD). Som Livre, 2009

VASCONCELOS, C. M. A. Signos, signos, signos: o Dante hamletiano no Som & fúria da Tradução Intersemiótica. 2014. 79 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura Plena em Letras, Centro de Humanidades, Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/3328>. Acesso em: 24 fev. 2016.

VOLLET, Neuza Lopes Ribeiro. Nobreza vs. obscenidades em traduções brasileiras de Hamlet: uma reflexão sobre as relações possíveis entre os tradutores e seu autor. Tradterm, São Paulo, v. 5, n. 2, p.71-96, jul./dez. 1998. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/tradterm/article/viewFile/49558/53633>. Acesso em: 24 fev. 2016.

Published

2016-07-06

How to Cite

DE LIMA, Marcelo; MOUSINHO, Luiz Antonio. Sound, fury, criticism and audience: aspects of the reception of the series Som & Fúria, by Fernando Meirelles. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 273–294, 2016. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/262. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.