THE SERIOUS GAME AS AN EXPERIENTIAL TOOL FOR COMMUNICATIONAL STORYTELLING
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i2p232-251Keywords:
Serious game, Gamification, NewsgameAbstract
The appropriation of game elements to develop informative content in the form of newsgames is promising. The use of games as a pedagogical method and learning tool is also a worldwide educational trend. However, in order to develop new formats, experiences and instructional narratives, it is first necessary to incorporate the technologies and tools that emerge every day into communication and information processes, developing and improving methodologies to find a safe way of navigating this immense technological ocean. The aim of this article is to present serious games as a promising information tool, based on a theoretical review and discussion between authors who have studied this subject, and to present practical examples.
Downloads
References
BOGOST, Ian; FERRARI, Simon; SCHWEIZER, Bobby. Newsgames: journalism at play. Cambridge, MA: MIT Press, 2010.
CHANDLER, Heather Maxwell. Manual de produção de jogos digitais. Tradução: Aldir José Coelho Corrêa da Silva. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.
FILATRO, Andrea. Design Instrucional na Prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil,
FILATRO, Andrea (org.). DI 4.0: Inovação na educação corporativa. São Paulo: Saraiva, 2019.
FRASCA, Gonzalo. Juego, videojuego y creación de sentido: una introducción. In: MANNA, Matías; CEBALLOS, Dardo; IRIGARAY Fernando. Cuarto foro internacional de periodismo digital: convergencias redes y móviles. Rosario: Laborde Libros Editor, 2011.
GULARTE, Daniel. Jogos eletrônicos: 50 anos de interação e diversão. Teresópolis: Novas Ideias, 2010.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.
KANKAANRANTA, Marja; NEITTAANMÄKI, Pekka. Design and use of serious games. Jyväskylä: Springer, 2009.
PINHO, Daniella do Val. Teoria dos jogos e gamificação. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A, 2018.
PLENNERT, Silke, A Serious Game as a Market Research Method for Purchase Decision Processes. In: STIEGLITZ, Stefan et al. Gamification - Using game elements in serious contexts. New York: Springer, 2008.
POYATOS NETO, Henrique Ruiz. Gamificação: engajando pessoas de maneira lúdica. São Paulo: Fiap, 2015.
LUPTON, Ellen. O design como storytelling. Tradução Mariana Bandarra. Osasco: Gustavo Gili, 2020.
MASTROCOLA, Vicente Martin. As ideias de categorização de jogos de Roger Caillois como base para processos de game design contemporâneos. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, Sorocaba, v. 11, n. 24, p. 1-20, 2023.
MASTROCOLA, Vicente Martin. Doses lúdicas: breves textos sobre o universo dos jogos e entretenimento. São Paulo: Independente, 2013.
MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2013.
SCHUYTEMA, Paul. Design de games: uma abordagem prática. Tradução: Cláudia Mello Belhassof. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
SATHLER, Luciano. De perto ou amanhã: alguns aspectos relacionados à adoção de tecnologias digitais em instituições educacionais. In: SIQUIRRA, Sebastião (org). Cibercoms: tecnologias ubíquas, mídias pervasivas. Porto Alegre: Buqui, 2012.
TONÉIS, Cristiano N. Os games na sala de aula: games na educação, ou a gamificação da
educação? São Paulo: Bookess, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Fernando Uliana Barboza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.