THE SERIOUS GAME AS AN EXPERIENTIAL TOOL FOR COMMUNICATIONAL STORYTELLING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i2p232-251

Keywords:

Serious game, Gamification, Newsgame

Abstract

The appropriation of game elements to develop informative content in the form of newsgames is promising. The use of games as a pedagogical method and learning tool is also a worldwide educational trend. However, in order to develop new formats, experiences and instructional narratives, it is first necessary to incorporate the technologies and tools that emerge every day into communication and information processes, developing and improving methodologies to find a safe way of navigating this immense technological ocean. The aim of this article is to present serious games as a promising information tool, based on a theoretical review and discussion between authors who have studied this subject, and to present practical examples.

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Author Biography

Eduardo Fernando Uliana Barboza, Universidade Tuiuti do Paraná

Graduado em Jornalismo pela Fundação Educacional de Fernandópolis (FEF), especialista em Comunicação Integrada, Design Instrucional e User Experience (UX) e Design de Experiências. Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e Doutorando em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Integra o Grupo de Pesquisa INCOM (Interações Comunicacionais, Imagens e Culturas Digitais). Nos últimos anos atuou como professor substituto nas universidades estaduais de Minas Gerais e Mato Grosso e na Universidade Federal do Paraná ministrando disciplinas nas áreas de Novas Narrativas da Comunicação, Comunicação Digital, Comunicação Institucional e Design Gráfico.

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Published

2024-12-19

How to Cite

ULIANA BARBOZA, Eduardo Fernando. THE SERIOUS GAME AS AN EXPERIENTIAL TOOL FOR COMMUNICATIONAL STORYTELLING. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 232–251, 2024. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2024v15i2p232-251. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/803. Acesso em: 16 apr. 2025.

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