JUST KIDDING! LOOK AT THE ALGORITHM
A CRITICAL-REFLECTIVE ESSAY ON THE PRODUCTION OF A WORLDVIEW FROM THE INFORMATIONAL-ALGORITHMIC CONTROL OF SPOTIFY
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p188-204Keywords:
(Cultural) platforming; Gatekeeping; Spotify.Abstract
This essay proposes a critical reflection on the control of information on Spotify. Specifically, the writing discusses how Big Techs manage data and simulate a public space on private digital platforms. The effort is justified when we verify that, in the academic environment, there is the presence of a naive perspective that considers the internet as a free, democratic and public network. We resorted to the concepts of mediations (Martín-Barbero), strategies and tactics (Certeau) and communicational apparatus (Flusser) to weave ideas on the subject. The final considerations point to the submissiveness of user-interactors in the face of policies for the use of digital platforms.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
BARBROOK; Richard. Futuros imaginários: das máquinas pensantes à aldeia global. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2009. Disponível em: https://goo.gl/VVNDLx. Acesso em: 19 mar. 2019.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2011.
COELHO, Fabio. PL 2630 pode aumentar desinformação online e prejudicar usuários. Blog do Google Brasil, 2 abr. 2022. Disponível em: https://rb.gy/8fsyy. Acesso em: 25 jul. 2023.
COLEMAN, Stephen; BLUMLER Jay G. The internet and democratic citizenship: theory, practice and policy. New York: Cambridge University Press, 2009.
DIBBELL, Julian. Play Money: Or, How I Quit My Day Job and Made Millions Trading Virtual Loot. Nova York: Basic Books, 2007.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2008.
FÍGARO, Roseli. GROHMANN. Rafael. Dispositivos comunicacionais no mundo do trabalho: uma revisão teórica para operacionalizar o conceito. Comunicação & Inovação. São Caetano do Sul, v. 18, n. 38, p. 62-75, 2017. Disponível em: https://rb.gy/ofgtw. Acesso em: 18 jul. 2021.
FLUSSER, Vilém. Ficções filosóficas. São Paulo: Edusp, 1998.
FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Ubu Editora, 2017a.
FLUSSER, Vilém. O último juízo: gerações II: castigo & penitência. São Paulo: É Realizações, 2017b.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma filosofia da fotografia. São Paulo: É Realizações, 2018.
FLUSSER, Vilém. Pós-história: vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: É Realizações, 2019.
HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia: entre facticidade e validade. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.
HOHLFELDT, A. Hipóteses contemporâneas de pesquisa em comunicação. In: HOHLFELDT, A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. (Orgs.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 187-240.
IUAMA, Tadeu Rodrigues; MIKLOS, Jorge. Da economia dos sinais para a ecologia da comunicação: O imaginário como possível catalisador para uma mudança de perspectiva. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 17, n. 39, p. 36–53, 2019. Disponível em: https://rb.gy/d1jcf. Acesso em: 30 maio. 2023.
KÜNSCH, D. A. Compreender: indagações sobre o método. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2020.
LA BOÉTIE, Étienne de. O Discurso da Servidão Voluntária. São Paulo: Instituto Rothbard, 2022.
LÖWRY, Michael. A jaula de aço: Max Weber e o marxismo weberiano. São Paulo: Boitempo, 2014.
MARTÍN-BARBERO, Jésus. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de janeiro: UFRJ, 2013.
MEDITSCH, Eduardo. A informação sonora na webemergência: sobre as possibilidades de um radiojornalismo digital na mídia e pós-mídia. In: MAGNONI, Antônio Francisco; CARVALHO, Juliano Maurício de Carvalho (Orgs.). O novo rádio: cenários da radiodifusão na era digital. São Paulo: Senac São Paulo, 2010. p. 203-238.
MONTAIGNE, Michel de. Os ensaios. São Paulo: Penguin, 2010.
NERY, Carmen; BRITTO, Vinícius. Internet já é acessível em 90,0% dos domicílios do país em 2021. Agência IBGE Notícias, 16 set. 2022. Disponível em: https://shorturl.at/iJW57. Acesso em: 28 jun. 2023.
PACETE, Luiz Gustavo. Spotify eleva a barra do mercado de podcast. Meio e mensagem, 8 fev. 2019. Disponível em: https://shorturl.at/pwAD4. Acesso em: 28 jun. 2023.
PAGOTO, Lia Gabriela. Transferência de saliência em plataformas digitais: possibilidades investigativas e metodológicas. In: 31º Encontro Anual da Compós, 31, 2022, Impreatriz, MA. [Anais...], Impreatriz, MA: Universidade Federal do Maranhão, 2022. Disponível em: https://rb.gy/4gguv. Acesso em: 10 abr. 2017.
PEREIRA, Luís Filipe. Moraes determina que responsáveis por Meta, Google, Spotify e Brasil Paralelo sejam ouvidos pela PF. InfoMoney, 2 maio 2023. Disponível em: https://shorturl.at/otJMU. Acesso em: 28 jun. 2023.
PROSS, Harry. El proceso de comunicación. In: BETH, Hanno; PROSS, Harry. Introducción a la ciencia de la comunicación. Barcelona: Antrophos, 1987, p. 103-178.
RADFAHRER, Luli. O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática. Revista Matrizes, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 131-153, 2018. Disponível em: https://rb.gy/bhmxo. Acesso em: 10 jul. 2019.
REUTERS. Spotify ultrapassa 500 milhões de usuários ativos mensais. Forbes, 25 abr. 2023. Disponível em: https://rb.gy/67c45. Acesso em: 15 jun. 2023.
SRNICEK, Nick. Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Cajas Negras, 2018.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Felipe Parra, Tadeu Rodrigues Iuama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.