O ROTEIRO NA PERFORMANCE CINEMATOGRÁFICA ESPAÇO ALÉM – MARINA ABRAMOVIĆ E O BRASIL, DE MARCO DEL FIOL
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p80-100Keywords:
performance cinematográfica, Marina Abramović, Marco Del Fiol, corpo-consciênciaAbstract
O propósito deste artigo é estabelecer uma concepção interdisciplinar de roteiro para documentário performático. Verificam-se as interfaces entre documentário e performance por meio da análise diegética da performance cinematográfica Espaço Além - Marina Abramović e o Brasil, de Marco Del Fiol. Identifica-se que a imprevisibilidade narrativa é almejada tanto pelo roteiro aberto do documentário quanto pelo acontecimento performático que são os rituais de transformação comunicados ao público. Conclui-se que o processo de atingir o espectador com experiências de notável intensidade corporal se beneficia do arcabouço teórico-prático dos estudos e da arte da performance em torno da noção de corpo-consciência
Downloads
References
CADENAS, 2011 Revista Arbitrada de la Facultad Experimental de Arte de la Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela, v. 6, n. 11, pp. 21-30
CAPASSO, A. Deposition, Decomposition, Losing the body sublime. Marina Abramovic between Performance and Performativity. In. Discourses of Emancipation and the Boudaries of Freedom. 2015.
CAREY, C. Film and the Performance of Marina Abramović: Documentary as Documentation. In. Documenting the Visual Arts, edited by Roger Hallas. Routledge. 2019.
CHEVALIER, P. Script et performance dans l’art américain de la fin des années 1960 et des
années 1970. Marges [En ligne], 13 | 2011, mis en ligne le 01 septembre 2012, consulté le 23 avril
2019. URL : http://journals.openedition.org/marges/429 ; DOI : 10.4000/marges.429
CORDOVIL, D. A experiência mística e o sagrado na obra de Marina Abramović. In. Numen: revista de estudos e pesquisa da religião, Juiz de Fora, v. 23, n.1, jan./jun. 2020, p. 8-20.
DAMÁSIO, A. Sentir e Saber: a caminho da consciência. Editora Temas e debates - Círculo de leitores, Lisboa. 2020.
DEL FIOL, M. The Fan Carpet Extra. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=6eFWypNG9TI _ EXCLUSIVE Interview: Marco Del Fiol (Audio Only) (The Fan Carpet) - YouTube> . Acesso em 14/03/2021.
Espaço além - Marina Abramović e o Brasil. Direção: Marco Del Fiol (2016, 86’).
MAI. Marina Abramovic Instituto. Disponível em < https://mai.art/thespaceinbetween>. Acesso: 13/03/2021.
MOSTAÇO, E. Incursões e excursões: a cena no regime estético. Editora Teatro do Pequeno Gesto (on-line). 2018.
MUKHAMETZYANOV, R.; MARTYNOVA, Y.; MARTYNOV, D.; MINGALIEVA, L. Cultural and Historical Roots of Performance Art. In. Journal of History Culture and Art Research, 7(4), 62-68, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i4.1816
NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus. 2005.
PAIVA, S.; SOUZA, G. Roteiros abertos em filmes de busca. In. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação [on-line]. 2014, 37(1), 175-191.ISSN: 1809-5844.
PUCCINI, 2010. Considerações sobre o roteiro de documentário. R. Cient./FAP, Curitiba, v.6, p.41‐54, jul./dez. 2010
SALLES, J. M. A dificuldade do documentário. In. Encontro da Anpocs, p. 1-14, 2004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.