The Creative Possibilities of the Internet: the Database and the Contemporary Artistic Making

Authors

  • Marília Xavier de Lima UFJF
  • Pedro Nogueira e Conceição UFJF

Keywords:

Art, Network, Interactive, Database

Abstract

With a growing supply of databases and still a shy farm sectors regulators, the Web stands as an environment of free exercise of artistic contemporary, which implies the modification of the status of a spectator to the creator. Thus, this study aims to identify the new role of beholder in the face of current media technologies, presenting an interactive nature in the face of certain art works (such as web art and transcinema). In this sense, we see how the Internet is becoming an area of remains, pieces of debris or other areas of artistic production, as well as diverse and productive show.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marília Xavier de Lima, UFJF

Graduada em Comunicação Social pela UFJF. Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação da UFJF, na linha Estética, Redes e Tecnocultura.

Pedro Nogueira e Conceição, UFJF

Graduado em Comunicação Social pela UFJF. Atualmente é mestrando do Programa de Pós-Graduação em Arte da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, na linha de Processos Artísticos Contemporâneos.

References

BENJAMIN. Walter. Passagens. São Paulo/Belo Horizonte:Imprensa Oficial do Estado, Ed. UFMG, 2006.

BETTETINI, Gianfranco. Semiótica, computação, gráfica e textualidade. In: Imagemmáquina, André Parente, Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 65-71.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: Imagem-Movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

DOCTORS. Márcio. Os Dois Fogos. In: Catálogo LUZ ZUL. Rio de Janeiro. Centro Cultural Telemar, 2006.

GREENAWAY. Peter Greenaway. O Cinema está morto. In: Caderno Sesc Video Brasil 03, 2007, p. 89-97.

MACIEL, Kátia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

_______. Transcinemas: Um, nenhum e cem mil. Disponível em .

MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Massachussets, MIT Press, 2001.

_____. Understanding Hybrid Media. Disponível Acessado em 08/04/2008.

_____. What is Digital Cinema? Disponível em . Acessado em 30/03/2009.

_____. Avant-garde as Software. Disponível em Acessado em 21/04/2009.

_____. Image Future. Disponível em Acessado em 18/04/2009.

PARENTE, André. Os paradoxos da imagem-máquina. In:_____.(Org.) Imagemmáquina. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 7-35.

______. Cinema e Tecnologia digital. Lumina, Juiz de Fora, v.2, n.1, p. 1-17, jun. 1999.

SMIERS. Joost. Artes sob Pressão. São Paulo, Escrituras Editoras: Instituto Pensarte, 2006.

SHAW, Jeffrey. A Nova Arte Midiática e a Renovação do Imaginário Cinemático. In: Transincema, Katia Maciel, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009, p. 193-198.

WEIBEL, Peter. Seminário Arte Algorítmico. De Cezane ao Computador. Disponível em <http://217.76.144.68/archivos/_20/html/mobligatorio/00015/html/weibel_frameset_session5.html> Acessado em 23/04/2010.

VERTOV. Dziga. Kino-Eye: the writings of Diziga Vertov. Los Angeles: University of California Press, 1984.

How to Cite

XAVIER DE LIMA, M.; NOGUEIRA E CONCEIÇÃO, P. The Creative Possibilities of the Internet: the Database and the Contemporary Artistic Making. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 262–270, 2011. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/51. Acesso em: 3 jul. 2024.