SPECTATORIALITY COMMENTED ON YOUTUBE

A COMPARATIVE STUDY ON RECEIVING WEBSERIES

Authors

  • Caio Melo da Silva UFF
  • Ariane Holzbach UFF

DOI:

https://doi.org/10.4322/2179-1465.023

Keywords:

Webseries, YouTube, Reception study, YouTube Data Tools

Abstract

Starting off a scientific initiation research about YouTube, developed between 2017 and 2018, this paper aims to detail the software YouTube Data Tools (YTDT) and understand the particularities of Brazilian webseries reception. YTDT is a tool developed by Digital Methods Initiative (DMI), which has the goal to colect quantitative data from YouTube; one of the main goals of the scientific initiation research was to explore this tool, so that more Brazilian researchers coulds acquire the expertise necessary for its manipulation. In this paper, in the first moment, the metodology developed in previous studies will be used in order to choose a Brazilian and a foreigner webseries. Then, we are going to develop a specific metodology to produce data about the comments made upon the first episodes of said webseries. By the end of this article, we hope to have started profiling serial fiction made for YouTube viewing group, while also detailing another YTDT function.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caio Melo da Silva, UFF

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFF com bolsa CAPES.

Ariane Holzbach, UFF

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Curso de Estudos de Mídia da UFF e Coordenadora do Grupo de Pesquisa Televisões - Núcleo de Pesquisa em Televisão e Novas Mídias.

References

ADALIAN, J.; FERNANDEZ, M.E. The Business of Too Much TV. Vulture.com. 2016. Disponível em < http://www.vulture.com/2016/05/peak-tv-business-c-v-r.html > Acesso em 26 de Setembro de 2018.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital. São Paulo: Aleph, 2009.
CASTRO, Daniel. Consumo de TV explode, e Globo e Record têm melhor ano desde 2011. Notícias da TV. Disponível em < https://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/televisao/consumo-de-tv-explode-e-globo-e-record-tem-melhor-ano-desde-2011--16660 > Acesso em 26 de Setembro de 2018.
HERGESEL, J. P. L.. Considerações estilísticas sobre webséries brasileiras: A narrativa midiática no contexto do universo on-line. Diálogos Interdisciplinares, 3(2), 184-201. 2014.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
MELO DA SILVA, Caio. Desbravando o universo das webséries brasileiras: Um estudo cartográfico no YouTube. In: I Congresso TeleVisões. Anais. Niterói (RJ): UFF, 2017.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Sulina, 2009.
ROMERO, Nuria Lloret; CENTELLAS, Fernando Canet. New stages, new narrative forms: The Web 2.0 and audiovisual language. Hipertext.net, n. 6, 2008. Disponível em: <https://www.upf.edu/hipertextnet/en/numero-6/lenguaje-audiovisual.html>, acesso em Setembro de 2017.
ZANETTI, Daniela. Webséries: narrativas seriadas em ambientes virtuais. Revista GEMInIS, n. 1 Ano 4, p. 69-88, 2013.

Published

2019-04-07

How to Cite

MELO DA SILVA, C.; HOLZBACH, A. SPECTATORIALITY COMMENTED ON YOUTUBE: A COMPARATIVE STUDY ON RECEIVING WEBSERIES. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 40–51, 2019. DOI: 10.4322/2179-1465.023. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/419. Acesso em: 3 jul. 2024.