Classical Music as Element Narrative Producer of Meaning in Cartoons
Keywords:
cartoon, imagem e som, produção de sentido, The Cat Concerto, Rhapsody Rabbit, Hungarian Rhapsody n.2Abstract
This work studies how music takes the form of an imaginary narrative helping to produce meaning in cartoons, through the analysis of cartoons Hanna Barbera's The Cat Concerto, starring Tom & Jerry; and Friz Freleng's Rhapsody Rabbit, starring Bugs Bunny. Both, from 1946, built on Franz Liszt's "Hungarian Rhapsody No. 2", 1847.Downloads
References
Artigos:
ALENCAR, M. Quando Sons e Imagens são Equivalentes. In: Sessões do Imaginário. Disponível em: . Acesso em: 14 jan. 2007.
LANGIE, C. A Participação Afetiva no Cinema. In: Sessões do Imaginário. Disponível em: <http://caioba.pucrs.br/famecos/ojs/sitemap.php>. Acesso em: 14 jan. 2007.
SILVA, J. C. da. Sobre o Imaginário. Disponível em: . Acesso em: 14 jan. 2007.
Dissertações:
SALLES, F. Imagens Musicais ou Música Visual: um estudo sobre as afinidades entre o som e a imagem baseadas no filme Fantasia (1940) de Walt Disney. 139f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica: Artes) – PUC/SP, São Paulo, 2002.
DVD’s:
LOONEY TUNES: Aventuras com a Turma Looney Tunes Vol. 3. Produzido por Warner Bros. DVD, color. EUA, 2005.
Livros:
AUMONT, J., et al. A Estética do Filme. São Paulo: Papirus, 1995.
BAZELON, I. Knowing the Score. New Yorke: Arco, 1975. In: CARRASCO, Ney. Sygkhronos: A Formação da Poética Musical do Cinema. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2003.
BERCHMANS, T. A Música do Filme. São Paulo: Escrituras Editora, 2006.
CARRASCO, N. Sygkhronos: A Formação da Poética Musical do Cinema. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2003.
CLAIR, R. The Art of Sound. In: MANZANO, Luiz Adelmo F. Som-Imagem no Cinema. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2003.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 1992.
EISENSTEIN, S. M.; PUDOVKIN, V. I. & ALEXANDROV, G. V. A Statement. In: MANZANO, Luiz Adelmo F. Som-Imagem no Cinema. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2003.
EISENSTEIN, S. O Sentido do Filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
GOLDMARK, D. Tunes For ‘toons: Music and the Hollywood Cartoons. EUA: University of California Press, 2005.
KENNEDY, M. Dicionário Oxford de Música. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1994.
LOPES, M. I. V. de. Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Loyola, 2001.
MANZANO, L. A. F. Som-Imagem no Cinema. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2003.
ROSENFELD, A. Cinema: Arte & Indústria. São Paulo: Perspectiva, 2002. In: MANZANO, Luiz Adelmo F. Som-Imagem no Cinema. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2003, pp 26-28.
SADIE, S.; TYRELL, J. The New Grove Dictionary of Music. EUA: Oxford University Press, 2001.
SADOUL, G. O Advento do Cinema Falado. In: MANZANO, Luiz Adelmo F. Som-Imagem no Cinema. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2003, pp. 85-86.
SANTAELLA, L.; NOTH, W. Imagem: Cognição Semiótica, Mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.
TRAGTENBERG, L. Música de Cena. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.