PLATFORMIZATION OF CULTURAL PRODUCTION ON YOUTUBE
CASE STUDY OF 2QUADRINHOS CHANNEL
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p149-170Palabras clave:
Plataformização da Produção Cultural, Curadoria, YouTubeResumen
This paper seeks to investigate the platformization of cultural production of the 2quadrinhos YouTube channel through an analysis of practices and affordances. In a scenario in which cultural producers are increasingly dependent on the technological, business and governance infrastructure of digital platforms, when creating content, the question arises in what way this issue emerges in a You Tube channel about comics. The research used a case study, a bibliographic and documental survey and a semi-structured interview. As a result, editorial guidelines were identified that dynamically articulate content curation on comic books and datafication strategies proposed by You Tube.
Descargas
Citas
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo. Contexto, 2006.
D'ANDREA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020.
GILLESPIE, Tarleton. Algorithm [#digitalkeywords]. Culture Digitally, 2014. Disponível em: <https://culturedigitally.org/2014/06/algorithm-draft-digitalkeyword>. Acesso em 10 mai. 2021.
HELMOND, Anne. A plataformização da web. In: OMENA, Janna Joceli (Ed.). Métodos Digitais: teoria-prática-crítica. Lisboa: Instituto de Comunicação da Nova Faculdade de Ciências Sociais e Humanas/Universidade NOVA de Lisboa, 2019. p. 49-72.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: o Eu como mercadoria. In SAAD-CORREA, Elizabeth Nicolau; SILVEIRA, Stefanie. (org). Tendências em comunicação digital. São Paulo: ECA/USP, 2016.
MATOS, Ludmila Santos. “O YouTube não liga pra gente: agenciamentos sociotécnicos na percepção de criadores de conteúdo brasileiros para o YouTube. 2020. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, 2020.
MARTEL, Frédéric. Smart: o que você não sabe sobre a internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
NIEBORG, David; POELL, Thomas. The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society, v. 20, n. 11, p. 4275-4292, 2018.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, v. 22, no. 1, p. 2-10, janeiro/abril 2020.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina 2009.
SAAD-CORRÊA, Elizabeth Nicolau.; RAPOSO, João Francisco. Curadoria de conteúdo na comunicação contemporânea: muito além do Ctrl+C e Ctrl+V. In: Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas (Abrapcorp), 11., 2016, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2016. Disponível em: <http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/abrapcorp/assets/edicoes/2017/arquivos/11.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2021.
SALGADO, Tiago Barcelos Pereira. Públicos algorítmicos: relevância e recomendações no YouTube. In: HOMSSI, Aline Monteiro; RUGGIERI, Ana Luísa; BARBOZA, Dayana; CAMARGO, Fernanda; REIS, Flávio. (Org.) Tempos de rupturas: críticas dos processos comunicacionais. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto, 2017.
SEAVER, Nick. Knowing algorithms. Media in Transition 8, Cambridge, 2013. Disponível em: <https://static1.squarespace.com/static/55eb004ee4b0518639d59d9b/t/55ece1bfe4b030b2e8302e1e/1441587647177/seaverMiT8.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2021.
SILVA, Claiton Borges. “O Link Está na Descrição do Vídeo”: Como o Associados Amazon Impacta a Produção de Conteúdo do Canal de YouTube Doisquadrinhos. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, 20., 2019, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Uniritter, 2019. Disponível em: <https://portalintercom.org.br/anais/sul2019/resumos/R65-0369-1.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2021.
VAN DIJCK, José.; POELL, Thomas.; DE WALL, Martijn. The Platform Society: Public Values in a Connective World. London: Oxford, 2018.
VARELA, Daniela Renee, KAUN, Anne. The Netflix Experience: A User-Focused Approach to the Netflix Recommendation Algorithm. In: Theo Plothe, Amber M. Buck (ed.). Netflix at the Nexus: Content, Practice, and Production in the Age of Streaming Television (pp. 197-211). New York: Peter Lang Publishing Group, 2019.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Sandra Portella Montardo, Claiton Borges da Silva
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0.
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
a. Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación, con el trabajo licenciado simultáneamente bajo una licencia de atribución Creative Commons que permite compartir el trabajo con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
b. Los autores están autorizados a asumir contratos adicionales por separado, para distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, para publicar en un repositorio institucional o como capítulo de libro), con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista. .