DRAMATURGY AS A PRINCIPLE OF REALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p134-156Keywords:
Essay Films, Creative Process, Audiovisual DramaturgyAbstract
Article composed of two reports, in which each describes the process of making an audiovisual work. These are projects that have in common the use of archival images as a starting point, one in a personal case, and the other using images of public knowledge. The descriptions seek to encompass the history of the processes, the aesthetic and dramatic objectives involved and the technical and theoretical instruments, referring to the theory of cinema and philosophy, which underpinned such processes.
Downloads
References
ALTER, Nora in ELSAESSER, Thomas. Harun Farocki, Working on the Sightlines, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2004
AVELLAR, José Carlos. Cinemaníaco - Triste Trópico. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 09/12/1974.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara, Editora Nova Fronteira, Rio de Janeiro, 1984.
BENJAMIN, Walter. A Imagem de Proust, in Obras Escolhidas vol. 1, tradução Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo, Brasiliense, 1996
____________. O Narrador, in Obras Escolhidas vol. 2, tradução Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo, Brasiliense, 1996
BERGSON, Henri. Matéria e Memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Martins Fontes, São Paulo, 2010.
BEZERRA, Julio. Triste Trópico, de Arthur Omar – Documentário do Avesso. In Revista Cinética, Abril/2008. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/tristetropico.htm. Acesso em 15 set. 2020.
CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio desde Montaigne e depois de Marker. Papirus: Campinas, 2015
DELEUZE, Gilles. L’Image Mouvement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1983
___________________. L’Image Temps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1985
DERRIDA, Jacques. Morada. Lisboa: Vendaval, 2004
DIAS, Diogo. “Democracia e amor”: um mergulho no espetáculo à brasileira. In Revista Cult, 02/12/2020. Disponível em:https://revistacult.uol.com.br/home/democracia-e-amor-um-mergulho-no-espetaculo-a-brasileira/
EDELMAN, Gerald M., TONONI, Giulio. A Universe Of Consciouness – How Matter Becomes Imagination, Nova York: Basic Books, 2000.
FERRO, Tiago. O Labirinto Fascista e a Monstruosa Coleção de Mercadorias. In: Blog da Boitempo, 15/09/2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/09/15/o-labirinto-fascista-e-a-monstruosa-colecao-de-mercadorias/.
GONÇALO, Pablo. O Pau de Deus: a extrema direita na vanguarda do cinismo pornográfico. In: Revista Cinética, 03/06/2019. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/nova/o-pau-de-deus/
MATTOS, Rogerio. Intervenção: quando a palavra golpe foi colocada em praça pública. In: GGN, 05/07/2019. Disponível em: https://jornalggn.com.br/cinema/intervencao-quando-a-palavra-golpe-foi-colocada-em-praca-publica/
MACDOUGALL, David. Films de Mémoire, in Journal des Anthopologues, nº 47/48, Printemps 1992. Anthropologie Visuelle, PP. 67-86
MURAO, Carlos (pseudônimo de Jean-Claude Bernardet). Cultura feita de cacos. In: Opinião, 20/12/1974.
RANCIÈRE, Jacques. A Ficção Documental: Marker e a Ficção da Memória. A Fábula Cinematográfica. Campinas: Papirus, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A Fábula Cinematográfica, Lisboa: Orfeu Negro, 2014.
SARLO, Beatriz. Tempo Passado – Cultura da memória e guinada subjetiva, Companhia das Letras, São Paulo, 2007.
XAVIER, Ismail. Eisenstein: a construção do pensamento por imagens. In Artepensamento, IMS, 1994. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/eisentein-a-construcao-do-pensamento-por-imagens/.
REFERÊNCIAS CINEMATOGRÁFICAS
Shirin (Shirin), Abbas Kiarostami Irã, 2008
Del Olvido Al No Me Acuerdo (Do Esquecimento ao Não me Lembro), Juan Carlos Rulfo,
México, 1999
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.