THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p188-203

Keywords:

Bossa Nova, Vinícius de Moraes, Julio Bressane

Abstract

The movies Orpheu do carnaval (1958), of Marcel Camus, and O mandarim (1995), of Julio Bressane, are focuses this article. Starting from the question "To what extent does the audiovisual can contribute to understanding from birth of Bossa Nova and helps preserve your memory como reinvention of samba ?", we aim to unveil the way the works in the historical layout insert of carioca movement and how the ancestry of Orpheus is evident. For this we follow a theoretical-exploratory methodology, concluding that the works function as an important place of memory (NORA, 1993) the rhythm that still enchants the whole world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aurora Almeida de Miranda Leão, UFJF

Doutoranda do PPGCom da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), linha de pesquisa Competência Midiática, Estética e Temporalidade. Integra os Grupos de Pesquisa/CNPq Narrativas Midiáticas e Dialogias (NAMÍDIA), coordenado pela profa Dra. Cláudia Thomé, e Comunicação, Cidade e Memória (COMCIME), liderado pela profa. Dra. Christina Ferraz Musse. É bolsista FAPEMIG. Mestra em Comunicação pela mesma instituição com a dissertação “Meu pedacinho de chão: sete movimentos à procura da narrativa”. É autora dos e-books “Telenovela: a ficção popular do Brasil”, “O cinema que mora na minha saudade”, e “Na televisão na palavra no átimo no chão”, lançados em 2021 pela RFB Editora.

References

BRESSANE, Julio – Alguns, Rio de Janeiro: Imago, 1995.
_______________ – Cinemancia, Rio de Janeiro: Imago, 2003.
CASTELLO, José. Vinícius de Moraes, o poeta da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
GIRON, Luís Antônio. Mário Reis, o fino do samba. São Paulo: editora 34 (Coleção Todos os cantos), 2001.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. 2. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
MORAES,Vinícius de. Entrevista
ao
Museu
da
Imagem
e
do
Som (MIS). Rio
de
Janeiro,1968.
NAVES, Santuza Cambraia. Da Bossa Nova à Tropicália. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 10, 1993.
PECCI, José Carlos. Vinícius sem ponto final. São Paulo: editora Saraiva, 1994.
RICOEUR, Paul. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Éditions du Seuil, 2000a.
SEVERIANO, Jairo. Uma História da Música Popular Brasileira. São Paulo: Editora 34, 2008.
TÁVOLA, Artur da. 40 anos de Bossa Nova. Rio de Janeiro: Sextante, 1998.
VOROBOW, Bernardo; ADRIANO, Carlos (org). Júlio Bressane: cinepoética. São Paulo: Massao Ohno, 1995.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Cia das Letras,1989.

Published

2022-04-29

How to Cite

MIRANDA LEÃO, Aurora Almeida de. THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 188–203, 2022. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p188-203. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.