WONDER WOMAN (2017) AND CAPTAIN MARVEL (2019)

THE REPRESENTATION OF THE FEMALE PROTAGONIST IN THE CINEMATOGRAPHIC UNIVERSE OF COMICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p116-133

Keywords:

Wonder Woman, Captain Marvel, Representativeness

Abstract

Wonder Woman (2017) emerges as a film that portrays a female protagonist in a markedly male universe. With one of the biggest box office of the year, it presents itself as an advance of the space occupied by women in the cinematographic medium. In 2019, Captain Marvel retrieves this achievement and advances the agenda on representativeness with greater creative liberty and more female professionals in her production. The aim of this article is to analyze the issues related to female representativeness and protagonism in these works that appear as an important stage in a process of conquering space for women in films based on Comics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuri Garcia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Doutor em Comunicação Social pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de janeiro (UERJ). Mestre em Comunicação Social pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de janeiro (UERJ). Possui pós-graduação em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes (UCAM-IAVM) e graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelas Faculdades Integradas Hélio Alonso (FACHA). Coordenador do grupo de pesquisa "Transposições das Narrativas de Histórias em Quadrinhos no Cinema". Pesquisador de pós-doutorado pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pesquisador bolsista do programa de Pesquisa e Produtividade da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Também atua no grupo de pesquisa "Culturas Tecnológicas: medialidades, materialidades e temporalidades" coordenado pelo prof. Dr. Erick Felinto. Curador do Cineclube Silvia Oroz da Universidade Estácio de Sá, campus Tom Jobim. Autor do livro "Drácula: o vampiro camaleônico" (2014), realiza pesquisas sobre transposições cinematográficas de obras literárias, assim como de HQs e videogames. Atualmente é professor da Universidade Estácio de Sá (UNESA) nas graduações em Comunicação Social, Cinema, Produção Audiovisual, Publicidade e Jornalismo.

Ellen Alves Lima, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Graduanda no curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Estácio de Sá (UNESA) Campus Tom Jobim - Barra. Membro do grupo de pesquisa "Transposições Narrativas de Histórias em Quadrinhos para o Cinema? coordenado pelo prof. Dr. Yuri Garcia. Tem experiência na área de administração e gestão para produção audiovisual. Pesquisadora de iniciação científica do curso de Cinema da Universidade Estácio de Sá (UNESA). 

References

CAMPBELL, Joseph. O Herói de Mil Faces. São Paulo: Cultrix, 1989.
ECO, Umberto. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva, 2006.
FRANCO, Gabriela. A Jornada da Heroína. In: MARINO, Dani; MACHADO. Laluña (orgs.). Mulheres & Quadrinhos. São José: Skript, 2019.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de; PELLEGRINO, Antonia. Política Representativa. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de; SARMET, Érica; TEDESCO, Marina Cavalcanti. No Cinema. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Rio de Janeiro: Vozes, 2018.
KANTOR, Jodi. Ela disse: Os bastidores da reportagem que impulsionou o #MeToo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LEPORE, Jill. A História Secreta da Mulher Maravilha. Rio de Janeiro: Best Seller, 2017.
MACIEL, Luiz Carlos. O poder do clímax: fundamentos do roteiro de cinema e TV. São Paulo: Giostri, 2017.
MALONE, Alicia. Backwards & in heels. United States of America: Mango Publishing Group, 2018.
MURDOCK, Maureen. The heroine’s journey. Boston: Shambhala, 1990.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. Belo horizonte: Letramento, 2017.
TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para Todas, Todes e Todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

Published

2021-06-27

How to Cite

GARCIA, Y.; LIMA, E. A. WONDER WOMAN (2017) AND CAPTAIN MARVEL (2019): THE REPRESENTATION OF THE FEMALE PROTAGONIST IN THE CINEMATOGRAPHIC UNIVERSE OF COMICS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 116–133, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p116-133. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/588. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais