CONNECTIONS AMONG JAPANESE POP CULTURE, NARRATIVE COMPLEXITY AND MEDIA COMPETENCE

THE CASE OF SERIAL EXPERIMENTS LAIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p275-296

Keywords:

anime, Japanese pop culture, narrative complexity, media competence

Abstract

In a context of changes in media settings, the ability to read, analyze and re-signify messages is essential for the conscious usage of media, which is related to media competence. In view of the importance of fostering media competence and the visible presence of Japanese pop culture in Brazil, this article aims to analyze the anime Serial Experiments Lain (1998) from the perspective of narrative complexity approached by Mittell (2012) and Johnson (2012), relating it to the development of media competence dimensions of language and aesthetic as proposed by Ferrés and Piscitelli (2015). 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Garcia, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Graduada em Jornalismo pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2019) e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFJF. Integrante do grupo de pesquisa Comunicação, Arte e Literacia Midiática, no qual participa de projetos relativos à qualidade no audiovisual, literacia midiática e cultura pop asiática, com interesse especial nas produções japonesas.

Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Graduada em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993), mestre (1997) e doutora em Comunicação e Semiótica (2004) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora associada na Universidade Federal de Juiz de Fora, onde leciona no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, do qual foi coordenadora (2016-2019) e é editora da Revista Lumina. Coordenadora da equipe brasileira da Rede Interinstitucional Euroamericana de Investigação sobre Competência Mediática para a Cidadania (ALFAMED).

References

BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: Fernão Pessoa Ramos. Teoria Contemporânea do Cinema, Volume II. São Paulo: Senac, 2005.

CAVALLARO, Dani. Cyberpunk and Cyberculture: Science Fiction and the Work of William Gibson. London, New Jersey: The Athlone Press, 2000. 258 p.

FERRÉS, Joan.; PISCITELLI, Alejandro. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. In: Lumina. Juiz de Fora, v.9, n.1, 2015, p.1-16. Disponível em: https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/436. Acesso em 23 abr. 2020.

INSTINTO SELVAGEM. Direção de Paul Verhoeven. Produção de Alan Marshall. Estados Unidos: Tristar Pictures, 1992. (128 min.).

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JOHNSON, Steve. Tudo que é ruim é bom para você: como os games e a TV nos tornam mais inteligentes. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

KELLNER, Douglas. Media Culture: cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern. London, New York: Routledge, 1995. 357 p.

LIVINGSTONE, Sonia. What is media literacy? The London School of Economics and Politcs Science, Londres, v. 32, n. 3, p. 18-20, 2004. Disponível em: https://goo.gl/ikqvgO. Acesso em: 23 abr. 2020.

MANOVICH, Lev. Software Takes Command. Versão novembro 2008 [online]. Disponível em: www.ufjf.br/sws/files/2009/03/manovich_softbook_11_20_2008.doc. Acesso em 23 abr. 2020.

MITTELL, Jason. Complexidade Narrativa na Televisão Americana Contemporânea. In: Revista Matrizes, São Paulo, v.5, n.2, p.29-52, 2012. Disponível em: http://200.144.189.42/ojs/index.php/MATRIZes/article/viewAr ticle/8138. Acesso em: 23 abr. 2020.

RUSHKOFF, Douglas. Cyberia: Life in the Trenches of Hyperspace. Nova York: Clinamen Press Ltd, 2002. 198 p.

SCOLARI, Carlos. Transmedia Literacy: Informal Learning Strategies and Media Skills in the New Ecology of Communication. Revista Telos - Cuadernos de Comunicación e Innovación, 2016, p.1-9. Disponível em: https://goo.gl/1KtnZD. Acesso em: 23 abr. 2020.

SERIAL EXPERIMENTS LAIN. Direção de Ryūtarō Nakamura. Produção de Yasuyuki Ueda. Roteiro: Chiaki J. Konaka. Tóquio: Triangle Staff, 1998.

Published

2021-06-27

How to Cite

GARCIA, J.; BORGES, G. CONNECTIONS AMONG JAPANESE POP CULTURE, NARRATIVE COMPLEXITY AND MEDIA COMPETENCE: THE CASE OF SERIAL EXPERIMENTS LAIN. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 275–296, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i1p275-296. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/516. Acesso em: 3 jul. 2024.