THE IMERSIVE EXPERIENCE IN THE PRODUCTION OF POST-INDUSTRIAL JOURNALISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/2179-1465.026

Keywords:

Jornalismo imersivo, jornalismo em realidade virtual, jornalismo pós-industrial

Abstract

Abstract: The structure of post-industrial journalism has caused changes in the business model of journalistic companies, especially in the production process in digital platforms. In this context, the production of videos in 360º and in virtual reality (VR) has been highlighted as strategy of narrative and public engagement by groups such as New York Times, The Guardian, The State of São Paulo, among others. Thus, the present work proposes a reflection on this experience and the questions involving the use of virtual reality in post-industrial journalism, user perception and products and any ethical issues.

Keywords: Immersive journalism; journalism in virtual reality; post-industrial journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelo Sastre, UNESP (campus Bauru)

Doutorando no programa de Mídia e Tecnologia da UNESP/Bauru, mestre em Sociologia (UNESP/Araraquara), bacharel em Jornalismo pela UNESP/Bauru. Pesquisador no Genem (Grupo de Estudos sobre a Nova Ecologia dos Meios) da UNESP/Bauru, professor titular (concursado) e coordenador dos cursos de jornalismo e de comunicação social – habilitação em publicidade no IMESB (Instituto Municipal de Ensino Superior de Bebedouro – “Victório Cardassi”), E-mail: angelosastre@gmail.com .

Francisco Rolfsen Belda, Unesp (campus Bauru)

Doutor em Engenharia de Produção (EESC-USP), mestre em Ciências da Comunicação (ECA-USP), docente do doutorado no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia (PPGMiT) da UNESP/Bauru. É professor visitante na Brandeis University, em Massachusetts (EUA).

References

ÁRBOL, M. R. ¿Cambiará la realidad virtual al periodismo? (Reportaje en vídeo 360º). El País (online), El futuro es apasionante, Comunicación y tecnología, Madrid, 10.nov.2016. Disponível em: <https://elfuturoesapasionante.elpais.com/cambiara-la-realidad-virtual-al-periodismo/>. Acesso em: 07.out.2017
CASTELLS, M. A sociedade em rede - a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2005. v. 1.
JARVIS, J. El fin de los medios de comunicación de masas: ¿Cómo serán las noticias del futuro? Barcelona: Gestión 2000, 2015
JENKINS. H. Cultura da Convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.
___________ Transmedia storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Technology Review. 2003, January 15.
___________ Fans, bloggers, and gamers: Exploring participatory culture. New York: New York University Press, 2006.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SCOLARI, C.A. Hipermediaciones. Barcelona: Gedisa, 2008.
_____________. Narrativas transmídias: consumidores implícitos, mundos narrativos e branding na produção da mídia contemporânea. Revista Científica de Comunicação Social da FIAM-FAAM, São Paulo, Jan./Jun.2015, v. 1, n. 3, 2015. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/291/298. Acesso em: 12.jun.2015
SRZD. O jornalismo de imersão chega ao Brasil. Rio de Janeiro, geral, artigo, 07.nov.2017. Disponível em: <http://www.srzd.com/geral/jornalismo-de-imersao-brasil/>. Acesso em: 18.jul.2018
OWEN, T.;  PITT, F.; ARONSON-RATH, R.; MILWARD, J. Periodismo de realidad virtual. Nova Iorque: Columbia University/The Tow Center for Digital Journalism, 2015. Disponível em: <http://elfuturodelperiodismo.udp.cl/periodismo-de-realidad-virtual/> Acesso em 07.out.2017.
WILLENS, M. One year in: What The New York Times learned from its 360-degree video project, The Daily 360. Digiday UK, London, 14.nov.2017. Disponível em: <https://digiday.com/media/one-year-new-york-times-learned-360-degree-video-project-daily-360/>. Acesso em: 18.jul.2018

Published

2019-04-07

How to Cite

SASTRE, Angelo; BELDA, Francisco Rolfsen. THE IMERSIVE EXPERIENCE IN THE PRODUCTION OF POST-INDUSTRIAL JOURNALISM. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 80–88, 2019. DOI: 10.4322/2179-1465.026. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/407. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.