YOUTUBE: VoD CONTENTS AND THE GRATUITY BASED BUSINESS MODEL
Keywords:
YouTube, VoD, business model, television, internetAbstract
The paper discusses the current media scenario, marked by strong transformations related to the convergence culture (Jenkins, 2008) that affect television systems in their broadcasting and narrowcasting models. Considering YouTube as an exponent in the growing scenario of video on demand (VoD) distribution, it analyzes the gratuity based business model. Unlike other platforms, YouTube delivers content with no costs to users, and operates by original capitalization formats with no payment to subscribe or rent contents. This business model is evaluated by the amount of accesses and visualizations on videos and it constitutes a strong trend in the monetization patterns experienced by the recent rise of VoD in Brazil and in the world.Downloads
References
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a Revolução Digital. São Paulo: Aleph, 2009.
CARLÓN, M. Contrato de fundação, poder e midiatizaçãoo: notícias do front sobre a invasão do YouTube, ocupação dos Bárbaros. In MATRIZes – Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo (Vol. 01, Cap. 5, pp. 107-126). São Paulo: ECA/USP, 2013.
CASTILHO, Fernanda Santana. Teletube: novos passeios pelos bosques da ficção televisiva. 2014. 287 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação). Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal. 2014.
CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo (orgs.). A Sociedade em Rede: do conhecimento à acção política. Lisboa: Centro Cultural de Belém, 2006.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
FECHINE, Yvana. Transmidiação e cultura participativa: pensando as práticas textuais de agenciamento dos fãs de telenovelas brasileiras. In: Encontro Anual da Compós, XXIII, 2014. Belém. Anais... Salvador: EDUFBA, 2014.
HALL, S. Codificação/Decodificação. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. (pp. 364 a 381)
JENKINS, H; GREEN, J; FORD, S. Cultura da Conexão. São Paulo: Aleph, 2014.
JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
LOPES, M. I. V; MUNGIOLI, M. C. P. Brasil: trânsito de formas e conteúdos na ficção televisiva. In: LOPES, Maria Immacolata Vassalo de; OROZGO, Guillermo (orgs). Estratégias de Produção Transmídia na Ficção Televisiva. Porto Alegre: Editora Sulina, 2014, ps. 119-160.
MACHADO, A.; VÉLEZ, M. L. Fim da Televisão? In: FECHINE, Y; CARLÓN, M (orgs). O Fim da Televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
MILLER, Toby. O Agora e o Futuro da Televisão. In: FECHINE, Y; CARLÓN, M (orgs). O Fim da Televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
MURAKAMI, Mariane Harumi. Narrativas em Diálogo: A Experiência da Telenovela em Múltiplas Plataformas. Novos Olhares, São Paulo, p. 58-71, junho 2012.
OROZCO, G. Televisão: causa e efeito de si mesma. In: FECHINE, Y; CARLÓN, M (orgs). O Fim da Televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
SANTINI, Rose Marie; CALVI, Juan C. O consumo audiovisual e suas lógicas sociais na rede. Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, vol. 10, n 27, ps. 159-182, 2013.
SCOLARI, Carlos A. This is The End: as intermináveis discussões sobre o fim da televisão. In: FECHINE, Y; CARLÓN, M (orgs). Fim da Televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
WOLTON, Dominique. Elogio do grande público. São Paulo. Ática. 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.