TO FOUND ALGORITHMS STRANGE: STRANGER THINGS AND THE PUBLICS OF NETFLIX

Authors

Keywords:

Algorithm, Ethics, Publics, Netflix, Stranger Things

Abstract

We investigate how the algorithmic recommendation in Netflix is configured from the series Stranger Things, highlighted by several publications for having used personal data of users for its creation and production. We have collected 131 user comments about the series on 1/8/2017, analyzed in the light of Netflix's terms of use and privacy policies, news and interviews with producers and directors. Content recommendation and publics formation is based on traces of user actions, archived in databases, and cross-referencing to recommend titles, and used to create and make available original content.

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Author Biographies

Geane Carvalho Alzamora, UFMG

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMG. Pesquisadora pelo NucCon/CCNM-UFMG. Bolsista Produtividade CNPq (Processo 311914/2016-0) e pesquisadora Programa Pesquisador Mineiro – PPM IX Edital 02/2015 (Processo CHE-PPM-00263-15).

Tiago Barcelos Pereira Salgado, UFMG

Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).vPesquisador pelo NucCon/CCNM-UFMG. Doutorado sanduíche pelo GSPR/EHESS (Paris, FR). Bolsista pela CAPES (BR).

Emmanuelle C. Dias Miranda, UFMG

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora pelo NucCon/CCNM-UFMG. Bolsista pela CAPES (BR).

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Published

2017-07-19

How to Cite

CARVALHO ALZAMORA, G.; BARCELOS PEREIRA SALGADO, T.; C. DIAS MIRANDA, E. TO FOUND ALGORITHMS STRANGE: STRANGER THINGS AND THE PUBLICS OF NETFLIX. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 38–59, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/280. Acesso em: 3 jul. 2024.