Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365
Keywords:
Fotografia, Memória, Materialidade, Instagram, Rio de JaneiroAbstract
In this article we investigate the relationship between photography and the production and diffusion of images of the city of Rio de Janeiro in two different moments: during the modernization of Pereira Passos (early 20th century) and Rio de Megaeventos (21st century). In both historical periods, the city underwent deep urban transformations and photography acts as an important agent in this process. To analyze the role of photography in this context, we work with the images clicked by photographer Augusto Malta and those produced by Instagram users in the context of the Rio 365 project. Throughout the article, our theoretical base focuses on authors who work or tangentiate the issues of memory and materiality.Downloads
References
ANDREATTA, V. Cidades quadradas, paraísos circulares: os planos urbanísticos do Rio de Janeiro no século XIX. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006.
BARBERO, J. M. Dos meios às mediações. Comunicação, Culura e Hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.
BOIVIN, N. Material Cultures, Material Minds: The Role of the Material World in Human Thoughts, Society, and Evolution. New York: Cambridge University Press, 2008.
BONI, P. C. Augusto Malta, o documentarista das transformações urbanas do Rio de Janeiro. Discursos Fotográficos, Londrina, v.6, n.9, p. 213-222, jul./dez. 2010.
CARRILHO, E. Na lente de um flâneur: Augusto Malta e a memória social do Rio de Janeiro. 2000. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2000.
COSTA, A. D. Impressões imagéticas: história, memória e a fotografia imagética de Augusto Malta [Dissertação de Mestrado em História Social da Cultura]. Rio de Janeiro: PUC, 2007.
DIDI-HUBERMAN, G. Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Argentina: Adriana Hidalgo Editora, 2008.
FALCÃO, M. S. Rio de todos os dias. Disponível em: <http://www.cultura.rj.gov.br/materias/rio-de-todos-os-dias>. Acesso em: 03 jan. 2013.
FELINTO, E.; ANDRADE, V. A vida dos objetos: um diálogo com o pensamento da materialidade da comunicação. Contemporânea, Salvador, v. 3, n. 1, 2005.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-Rio, 2010.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice, 1990.
HANKE, M. A Materialidade da Comunicação: um conceito para a ciência da comunicação? Interin, Curitiba, v. 1, p. 1-8, 2006.
HOLLANDA, R. de. Imagem e cidade: a informação fotográfica na obra de Augusto Malta . 1995. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 1995.
KOSSOY, B. Realidade e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
LATOUR, B. Reagregando o Social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador/Bauru: Edufba/Edusc, 2012.
LEMOS, A. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos dispositivos híbridos móveis de conexão multirrede (DHMCM). In: ANTOUN, Henrique (Org). Web 2.0: participação e vigilância na era da comunicação distribuída. Rio de Janeiro, Mauad X, 2008.
McLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.
______. Laws of Media. Toronto: University of Toronto Press, 1988.
MENEZES, M.; FARAH, T. Muito além de impressões digitais. O Globo, Rio de Janeiro, 4 nov. 2012. Revista O Globo, p. 30 - 43.
MOREIRA, R. Os cariocas estão mudando de cidade sem mudar de território: Augusto Malta e a construção da memória do Rio de Janeiro. 1996. Dissertação (Mestrado em História Social). Curso de Pós-graduação em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 1996.
OLIVEIRA JÚNIOR, A. de. Do reflexo à mediação. Um estudo da expressão fotográfica e da obra de Augusto Malta. 1994. Dissertação (Mestrado em Multimeios). Curso de Pós-graduação em Multimeios, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 1994.
PECHMAN, R. M. Um olhar sobre a cidade: estudo da imagem e do imaginário do Rio na formação da modernidade. Seminário de História da Cidade e do Urbanismo, n/c, v. 2, n. 1, p. 33-43, 1993.
PEREIRA, V. Marshall McLuhan, o conceito de determinismo tecnológico e os estudos dos meios de comunicação contemporâneos. UNIrevista, São Leopoldo, v. 1, n. 3, jul. 2006.
RANCIÉRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
______. A partilha do sensível. Rio de Janeiro: Ed. 34. 2009.
ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
SANTOS, A. C. M. A invenção do Brasil. Ensaios de história e cultura. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVA, L. T. Fotografia e paisagem urbana. Saeculum – Revista de História, Paraíba, n. 6/7, jan-dez. 2000/ 2001.
SOUSA, R. M. A cidade dos Imortais – o desmonte do Morro do Castelo através das fotografias de Augusto Malta. 1996. Dissertação (Mestrado em História). Curso de Pós-graduação em História, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói,1996.
VAZ, L. F. Diferentes olhares sobre a cidade: o Rio antigo através da fotografia e da caricatura. Anais do VI Seminário de História da Cidade e do Urbanismo, Natal, v. 6, n. 3, p. 1- 12, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.