Communication Strategies in Digital Culture: Allied Advertising and Entertainment

Authors

  • Beatriz Braga Bezerra PPGCOM/UFPE
  • Rogério Covaleski PPGCOM/UFPE

Keywords:

Publicidade, Entretenimento, Consumidor

Abstract

The contemporary consumer - for the most part - is not passive, has left behind the identity of submission; is now, yes, active, is projected to participation and collaboration. Technological developments contribute to such consumer emancipation: the interactive perspectives of digital TV, digital social networks and the development of, increasingly, portable communication devices give the public the power to choose and the possibility of blocking advertising messages . It is intended to investigate the evolution of the advertising language in view of changes in the consumer profile and the need for more effective strategies in the transmission of persuasive messages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Braga Bezerra, PPGCOM/UFPE

Mestranda em Comunicação (PPGCOM/UFPE), Pós-graduada em Gestão da Comunicação Empresarial (FAFIRE-PE).

Rogério Covaleski, PPGCOM/UFPE

Professor adjunto (DCOM e PPGCOM/UFPE), Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP).

References

BARICHELLO, Eugenia. O marketing viral como estratégia publicitária nas novas ambiências midiáticas. Em Questão: Porto Alegre, 2012. v.16, n.1, p.29-44.

BURROWES, Patrícia. Cinema, entretenimento e consumo: uma história de amor. Porto Alegre: Revista FAMECOS, Abril de 2008.

CASTRO, Gisela. Mídia, consumo, globalização e contemporaneidade. In: BACCEGA, Maria Aparecida (org.). Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Atlas, 2008.

CHACEL, Marcela e PATRIOTA, Karla. Transmedia Storytelling: publicidade, narrativa e consumo. Trabalho apresentado no I pró-Pesq PP – Encontro de Pesquisadores em Publicidade e Propaganda. CRP/ECA/USP. São Paulo, 2010.

COVALESKI, Rogério. Publicidade Híbrida. Curitiba: Maxi Editora, 2010.

______. Reflexões sobre a tecnologia em torno da publicidade. In: STEFFEN, César; BENEVENUTO JR., Álvaro. Tecnologia, pra quê? Os impactos dos dispositivos tecnológicos no campo da comunicação. Porto Alegre: Armazém Digital, 2012 (no prelo).

DONATON, Scott. Publicidade + Entretenimento: Por que estas duas indústrias precisam se unir para garantir a sobrevivência mútua. São Paulo: Cultrix, 2007.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural: Unesp, 2003.

ROSEN, Emanuel. Marketing boca a boca: como fazer com que

os clientes falem de sua empresa, seus produtos e serviços. São Paulo: Futura, 2001.

SANTA HELENA, Raul; PINHEIRO, Antonio. Muito além do Merchan!. Rio de Janeiro: Campus, 2012.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano. Da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2010.

______. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SILVA, Nelito Falcão. Marketing viral: quando os internautas são a melhor propaganda. 2008. 171 f. Dissertação (Mestrado em Teorias e Tecnologias da Comunicação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 12.ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

TOFFLER, Alvin. A Terceira Onda. Rio de Janeiro: Record, 1980.

Published

2013-12-15

How to Cite

BRAGA BEZERRA, B.; COVALESKI, R. Communication Strategies in Digital Culture: Allied Advertising and Entertainment. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 120–133, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/149. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas