DESIGNING A METHOD TO ACESSIBILIZE VISUAL ARTS FOR THE VISUALLY IMPAIRED
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i3p54-71Palabras clave:
Tactile Photography, Tracking, Audio descriptionResumen
This article aims to describe the methodology used to accessibilize visual arts exhibitions aimed mainly at visually impaired people. The methodology involves audio description, tactile photographs and a tracking system. By means of two workshops of 40 hours each, audio description scripts that harmonized with the tactile pieces, planned simultaneously with the preparation of the scripts, were discussed. The research project has the participation of researchers in the areas of audio description, museology and computational design. The methodology is being tested, with the mounting of an exhibition at the Museum of Photography and researchers from UECE and UFC.
Descargas
Citas
ARAÚJO, Manoel Deisson Xenofonte; SANTOS, Deborah Macêdo dos. Fotografia Tátil: desenvolvimento de modelos táteis a partir de fotografias com a utilização de impressora 3D. Revista Brasileira de Design da Informação – Infodesign, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 62-76, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Deborah-Santos-10/publication/308378601_Fotografia_Tatil_Desenvolvimento_de_modelos_tateis_a_partir_de_fotografias_com_a_utilizacao_de_impressora_3D/links/57e268e208ae1f0b4d95c024/Fotografia-Tatil-Desenvolvimento-de-modelos-tateis-a-partir-de-fotografias-com-a-utilizacao-de-impressora-3D.pdf. Acesso em: 27 set. 2021.
CARFAGNI, Monica; FURFERI, Rocco; GOVERNI, Lapo; VOLPE, Yary; TENNIRELLI, Giovanna. Tactile representation of paintings: an early assessment of possible computer based strategies. In: IOANNIDES, Marinos; FRITSCH, Dieter; LEISSNER, Johanna; DAVIES, Rob; REMONDINO, Fabio; CAFFO, Rossella (Ed.). Progress in Cultural Heritage Preservation: EuroMed 2012. Berlin/Heidelberg: Springer, 2012. p. XX-XX. (Lecture Notes in Computer Science, v. 7616). https://doi.org/10.1007/978-3-642-34234-9_26.
DE COSTER, Karen; MÜHLEIS, Volkmar. Intersensorial translation: visual art made up by words. In: CINTAS, Jorge Díaz; ORERO, Pilar; REMAEL, Aline. Media for all: subtitling for the deaf, audio description, and sign language. Amsterdam/New York: Rodopi, 2007. p. 189-201.
HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London/ Baltimore: Edward Arnold & University Park Press, 1978.
HOLLAND, Andrew. Audio description in the theatre and the visual arts: images into words. In:
DÍAZ CINTAS, Jorge; ANDERMAN, Gunilla (ed.). Audiovisual translation: language transfer on screen. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan, 2009. p. 170-185.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the Grammar of Visual Design. 2. ed. London/New York: Routledge, 2006.
MAYER, Flávia Affonso. A importância das coisas que não existem: construção e referenciação de cor por pessoas com cegueira congênita. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2018.
NEGRAES, Manoel José Passos. Delineamento para audiodescritores consultores: um estudo de caso em capa de disco. Fortaleza: UECE, 2018. TCC não publicado. 73 p.
O’TOOLE, Michael. The language of displayed art. London: Routledge, 2011.
VIEIRA, Roberto Cesar Cavalcante; ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago; SEOANE, Alexandra Frazão; SALES, Larissa da Conceição; RODRIGUES, M. Liliane; LIMA, Neyara Rebeca Barroso; CORDEIRO, Luciana. Exposição Na Ponta dos Dedos: proposta de acessibilização por meio de fotografia tátil, rastreamento de toque e audiodescrição. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM TECNOLOGIA ASSISTIVA, 2021, Caxias do Sul. Tecnologia assistiva: projetos e aplicações. Bauru: Canal 6, 2021. v. 1. p. 196-204.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
a. Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho de primera publicación, con el trabajo licenciado simultáneamente bajo una licencia de atribución Creative Commons que permite compartir el trabajo con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
b. Los autores están autorizados a asumir contratos adicionales por separado, para distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, para publicar en un repositorio institucional o como capítulo de libro), con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista. .