HUMANS AND ROBOTS BEYOND DUALISMS

VISITING THE TWILIGHT ZONES OF SCIENCE FICTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p72-87

Keywords:

robot, imaginary, science fiction

Abstract

This article aims to understand the meanings circulating in Science Fiction series around the robots figure over time. For that, it resorts to Gilbert Durant’s Theory of the Imaginary and the methodological procedures systematized by him in Mythocritics, in order to map the main symbolic elements, archetypes and myths that circulate in a media cultural production. The American saga Battlestar Galactica (1978 – 2010) is adopted as an empirical object. Among the results, it is arranged on an ascending scale in the devlopment of this fictional universe, a shift from combat to the attempt to give meaning to the fundamental fear of human being: the death.Thus, an imaginary of positivization of human finitude is constructed, outlining a horizon of eternity in religious terms as a common destiny for humanity and artificial beings. Within this context, being and knowing oneself to be mortal emerges as what gives meaning to life, configuring this existential condition as consolation in the face of the inexorable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia de Pádua Nóbrega, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais; Mestra em Comunicação pela Universidade Federal de Goiás; Graduada em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás e História pela Universidade Federal de Goiás. Autora do livro “Robôs e Inteligência Artificial nas telas: Tecnociência, Imaginário e Política na ficção” (2023) pela Editora Appris.

References

ANAZ, S. A. L. Matrizes arquetípicas da cultura midiática: o imaginário científico-tecnológico do cinema mainstream. Anais do XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Brasil, Rio de Janeiro: Intercom.

ANAZ, S. A. L. O sucesso do arquétipo do herói vigilante: Ciência, tecnologia e ética na trilogia cinematográfica O Cavaleiro das Trevas. Comun. Mídia Consumo. São Paulo, v. 3, n. 36, jan.-abr. 2016.

ANAZ, A. L.; CERETTA, F. M. Ciência e tecnologia no imaginário de The Big Bang Theory: das imagens arquetípicas à atualização de mitos e estereótipos na “Era do Conhecimento”. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, v. 21, n. 2, maio-ago. 2014.

ANAZ, S. A. L.; SOARES, R. de L. O mesmo e o outro em “Blade Runner”. Tríade, Sorocaba, SP, v. 5, n. 9, jun. 2017.

BARROS, A. T. M. P. A saia de Marilyn: Do arquétipo ao estereótipo nas imagens midiáticas. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília: E-Compós, v. 12, n. 1, jan.-abr. 2009.

BARROS, A. T. M. P. Comunicação e Imaginário – Uma proposta mitolodógica. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. São Paulo, v. 33, n. 2, jul.-dez. 2010.

DURAND, G. Sobre a exploração do imaginário, seu vocabulário, método e aplicações transdisciplinares: Mito, mitanálise e mitocrítica. R. Fac. Educ., 11 (1/2), 1985.

DURAND, G. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, 1988.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DURAND, G. O imaginário: Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 1998.

FELINTO, E. Novas tecnologias, antigos mitos: Apontamentos para uma definição operatória de imaginário tecnológico. Galáxia, n. 6, out. 2003.

FELINTO, E. À imagem do homem: Robôs, autômatos e pós-humanos no imaginário tecnológico. ComCiência, Brasília: SBPC, v. 70, n. 70, 2005. Disponível em: www.comciencia.br/reportagens/2005/10/07.shtml Acesso: 21/jun./2016.

LEGROS, P.; MONNEYRON, F.; RENARD, J-B.; TACUSSEL, P. Sociologia do Imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2014.

LLOPIS, R. Introducción: Em busca del paraíso perdido. In: Viajes al otro mundo: Ciclo de aventuras oníricas de Randolph Carter. Madrid, Espanha: Alianza Editorial, 1998.

MORIN, E. O cinema ou o homem imaginário: Ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Realizações, 2014.

RÉGIS, F. De Sujeito a Sistema de Informação: Como as novas concepções de mente afetam a subjetividade. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro: UFRJ, v. 9, 2006.

SARTRE, J-P. A náusea. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

SILVA, J. M. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Published

2024-05-06

How to Cite

DE PÁDUA NÓBREGA, L. HUMANS AND ROBOTS BEYOND DUALISMS: VISITING THE TWILIGHT ZONES OF SCIENCE FICTION. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 72–87, 2024. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p72-87. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/802. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - AI Narratives: Trends in Audiovisual Production