“HOW MUCH SUFFERING TO ADVANCE”
GENDER AND SCIENCE IN CONVERSATIONS ABOUT THE MOVIE RADIOACTIVE
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i2p208-231Keywords:
women in science, Marie Curie, media representations, science communicationAbstract
In this paper, we analyze public perceptions about the film Radioactive, based on the trajectory of the scientist Marie Skłodowska-Curie. By using content analysis, we examine conversations about the movie on the social network Twitter, identifying three main aspects: cinematographic, scientific, and gender issues. These categories were balanced and interconnected, reinforcing the film’s potential to promote science communication and to debate social issues that permeate science. The results also highlight the exaltation of Marie Curie as a woman scientist, demonstrating that gender inequalities in the field were discussed not only linked to her historical time but related to the contemporary.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 5, n. 13, p. 7-14, 1998.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CARVALHO, Vanessa Brasil de; MASSARANI, Luisa. Homens e mulheres cientistas: questões de gênero nas duas principais emissoras televisivas do Brasil. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 213-232, jan./abr. 2017.
CAVALIERE, Irene. Marie Curie: pioneira da Ciência. Portal Invivo, Rio de Janeiro, 04 4 maio 2011. Disponível em: https://www.invivo.fiocruz.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=1158&sid=7. Acesso em: 17 out. 2022.
CHAMBERS, David Wade. Stereotypic images of the scientist: the draw-a-scientist test. Science Education, Nova York, v. 67, n. 2, p. 255-265, 1983.
CURIE, Eve. Madame Curie: a biography. Nova Iorque: Doubleday, 1937.
DATAREPORTAL. Digital in Brazil: all the statistics you need in 2021 — DataReportal – Global Digital Insights. DIGITAL 2021: BRAZIL, 2021. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2021-brazil?rq=brazil. Acesso em: 17 out. 2022.
FLICKER, Eva. Between brains and breasts — women scientists in fiction film: on the marginalization and sexualization of scientific competence. Public Understanding of Science, Londres, v. 12, p. 307-318, 2003.
GONZÁLEZ GARCÍA, Marta I.; PÉREZ SEDEÑO, Eulalia. Ciencia, tecnología y género. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, Buenos Aires, n. 2, jan./abr. 2002.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri/PUC-Rio, 2016.
HARAWAY, Donna. Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, College Park, v. 14, n. 3, p. 575-599, 1988.
HARDING, Sandra. “Strong objectivity”: a response to the new objectivity question. Synthese, Nova York, n. 104, p. 331-349, 1995.
HOLLANDA, Aurélio Buarque de. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Positivo, 2010.
KIRBY, David A. Science and technology in film themes and representations. In: BUCCHI, Massimiano; TRENCH, Brian (ed.). Routledge handbook of public communication of science and technology. Nova York: Routledge, 2008. p. 97-112.
KIRBY, David A. Lab coats in Hollywood: science, scientists, and cinema. Cambridge; The MIT Press, 2011.
LANG, Brent. ‘Radioactive’ director Marjane Satrapi on Hollywood sexism: ‘I’m allowed to be pissed’. Variety, [s. l.], 22 jul. 2020. Disponível em: https://variety.com/2020/film/features/radioactive-director-marjane-satrapi-sexism-1234711877/. Acesso em: 17 out. 2022.
MASSARANI, Luisa; CASTELFRANCCHI, Yurij; PEDREIRA, Anna Elisa. Cientistas na TV: como homens e mulheres da ciência são representados no Jornal Nacional e no Fantástico. Cadernos Pagu, Campinas, n. 56, p. 1-34, 2019.
MCROBBIE, Angela. Pós-feminismo e cultura popular: Bridget Jones e o novo regime de gênero. In: CARTOGRAFIAS estudos culturais e comunicação. Porto Alegre: PUC-RS, 2006. p. 1-10.
MEAD, Margaret; METRAUX, Rhoda. Image of the scientist among high school students: a pilot study. Science, v. 126, p. 384-390, ago. 1957.
MOREIRA, Ildeu de Castro; MASSARANI, Luisa. Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In: MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro; BRITO, Fatima (org.). Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, 2002. p. 43-64.
NETFLIX. Radioactive | Site Oficial Netflix, 2019. Filme Radioactive. Disponível em: netflix.com/br/title/81168940. Acesso em: 17 out. 2022.
OLINTO, Gilda. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 5, n. 1, p. 68-77, 2011.
RADIOACTIVE. Direção de Marjane Satrapi. Reino Unido: Studiocanal, 2019.
RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa Medeiros. Gênero e ciência na animação: análise de filmes do Festival Anima Mundi. Journal of Science Communication, Trieste, v. 18, n. 2, p. 1-17, 2019.
REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa Medeiros; RAMALHO, Marina; MALCHER, Maria Ataide; AMORIM, Luis; CASTELFRANCHI, Yurij. Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista?. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 829-855, maio/ago. 2017.
SCHIENBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência?. Bauru: EDUSC, 2001.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
SIMÕES, Minella Luzinete. Temáticas prioritárias no campo de gênero e ciências no Brasil: raça/etnia, uma lacuna?. Cadernos Pagu, Campinas, n. 40, p. 95-140, jan./jun. 2013.
STAM, Robert. Film theory: an introduction. Malden: Blackwell Publishers, 2000.
STEINKE, Jocelyn. Cultural representations of gender and science: portrayals of female scientists and engineers in popular films. Science Communication, Washington DC, v. 27, n. 1, p. 27-63, set. 2005.
STEINKE, Jocelyn; PANIAGUA TAVAREZ, Paola Maria. Cultural representations of gender and STEM: portrayals of female STEM characters in popular films 2002-2014. International Journal of Gender, Science and Technology, Milton Keynes, v. 9, n. 3, p. 244-277, 2017.
TWITTER. About Twitter | Our company purpose, principles, leadership, 2021a. About - our company. Disponível em: https://about.twitter.com/en/who-we-are/our-company. Acesso em 17 out. 2022.
TWITTER. Como tweetar – o que é tweet, atalhos do teclado e fontes, 2021b. Central de Ajuda - como tweetar. Disponível em: https://help.twitter.com/pt/using-twitter/how-to-tweet. Acesso em: 17 out. 2022.
ZOONEN, Liesbet van. Feminist media studies. Londres: Sage, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luisa Massarani, Tatiane Leal, Amanda Rezende Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.