USE OF SOCIAL MEDIA AS A RESEARCH PRACTICE IN MAPPING THE XR ECOSYSTEM IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.53450/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i3p242-266Keywords:
social media, COVID-19, XR EcosystemAbstract
The COVID-19 pandemic created a global public health crisis, imposing the so-called social isolation and rapid changes in business formats and practices of social life. Many traditional research strategies that required personal contact had to be revised, especially in the field of Social Sciences. This article aims to propose a reflection based on the experience with the use of social media as a data collection tool in the study "Map of the XR Ecosystem in Brazil", understanding that this report can contribute to the development of methodologies that explore social media in academic research practices.
Downloads
References
BARUAH, Trisha Dowerah. Effectiveness of Social Media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: A micro-level study. International Journal of Scientific and Research Publications, v. 2, n. 5, p. 1-10, 2012.
BATRINCA, Bogdan; TRELEAVEN, Philip C. Social media analytics: a survey of techniques, tools and platforms. Ai & Society, v. 30, n. 1, p. 89-116, 2015.
CASTELLS, M. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro : Zahar, 2018.
__________, M. A Sociedade em Rede. São Paulo : Paz & Terra, 1999.
__________, M. Sociologia del espaço industrial. In: Ciudad Y sociedade. s.1., Editorial Ayoso, cap. 2, p. 56-151, 1975.
CASTRO, I.E., GOMES, P.C.G., CORRÊA, R.L. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro : Bertrand Brasil, 1995.
CORRÊA, E. S. Comunicação Digital: uma questão de estratégia e relacionamento com públicos. Organicom, v. 2, n. 3, p. 94-111, 2005.
CHRISTALLER, Walter. Central Places in Southern Germany. Tradução de Carlisle W. Baskin. New Jersey : Prentice-Hall, 1996.
DIAS, L.C. Os sentidos da rede: notas para discussão. In: DIAS, L.C. e SILVEIRA, R.L.L. da (orgs.). Redes, sociedades e territórios. Santa Cruz do Sul: Ed. UNISC, p. 11-28, 2005.
______, L.C. Redes: emergência e organização. In: CASTRO, I.E., GOMES, P.C.G., CORRÊA, R.L. (org). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
DI PIETRO, Loredana; PANTANO, Eleonora. An empirical investigation of social network influence on consumer purchasing decision: The case of Facebook. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, v. 14, n. 1, p. 18-29, 2012.
EFFING, Robin; VAN HILLEGERSBERG, Jos; HUIBERS, Theo. Social media and political participation: are Facebook, Twitter and YouTube democratizing our political systems?.
In: International conference on electronic participation. Springer, Berlin, Heidelberg, 2011. p. 25-35.
FERREIRA, Jorge. Lugar, espaço e geografia. Do real ao virtual na sociedade do conhecimento. Revista da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, v. 18, p. 59-82, 2006.
FREBERG, Karen et al. Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality. Public Relations Review, v. 37, n. 1, p. 90-92, 2011.
GREENWOOD, Shannon; PERRIN, Andrew; DUGGAN, Maeve. Social media update 2016. Pew Research Center, v. 11, n. 2, p. 1-18, 2016.
GUY, Retta. The use of social media for academic practice: A review of literature. Kentucky Journal of Higher Education Policy and Practice, v. 1, n. 2, p. 7, 2012.
HAESBAERT, Rogério. O Mito da Desterritorialização. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2016.
HAESBAERT, Rogério. Globalização e Fragmentação do mundo contemporâneo. Niterói: Editora da UFF, 2013.
HALFPENNY, P. PROCTOR, R. Innovations in Digital Research Methods. London : Sage, 2015.
HARTLEY, John. Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge, 2019.
HARTSHORNE, Richard. O conceito de Geografia como uma ciência do espaço, de Kant e Humboldt para Hettner. Caderno Prudentino de Geografia, v. 1, n. 28, p. 9-34, 2006.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo : Edições Loyola, 2002.
JANSSON, A. For a Geography Communication. Disponível em: www.ep.liu.se/ecp/015/. Acesso em: 10/02/2022.
KHAMIS, Susie; ANG, Lawrence; WELLING, Raymond. Self-branding,‘micro-celebrity’and the rise of Social Media Influencers. Celebrity studies, v. 8, n. 2, p. 191-208, 2017.
KOTLER, Philip. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
LEFRÉBRE, H. La Produción del Espacio. Madrid : Capitán Swing Libros, 1974.
LIM, Xin Jean et al. The impact of social media influencers on purchase intention and the mediation effect of customer attitude. Asian Journal of Business Research, v. 7, n. 2, p. 19-36, 2017.
MACIEL, I.M,S., SILVA, B. Uso das Mídias Sociais como prática de pesquisa durante a crise do COVID-19. Anais do 43o Congresso Brasileiro da Ciência da Comunicação. Salvador : Intercom, 2020.
MOORE, Ieva. Cultural and Creative Industries concept–a historical perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 110, p. 738-746, 2014.
MURRI, Rita et al. Social media as a tool for scientific updating at the time of COVID pandemic: Results from a national survey in Italy. Plos one, v. 15, n. 9, p. e0238414, 2020.
MORAES, A.C.R. (1990). Introdução. In: Ratzel. São Paulo : Editora Ática.
NICOLÁS, D. H. Tempo, espaço e apropriação social do território: rumo à fragmentação. Território, Globalização e Fragmentação. Org: Milton Santos, Maria Adélia A. de Souza, Maria Laura Silveira, São Paulo : HUCITECH/ANNABLUME, 2002
OLIVEIRA, Fátima Regis. Textos, texturas e intertextos: apontamentos sobre aprendizado e competência na comunicação digital. Intexto, n. 33, p. 209-224, 2015.
RAFFESTIN, Claude. Frontières. Cartes et Figures de la Terre, p. 412-421, 1980.
SANTOS, Milton. Há mesmo um espaço virtual. Disponível em: < http://reverbe.net/cidades/wp-content/uploads/2011/livros/Ha-mesmo-um-espacovirtual_Milton-Santos.pdf>Acesso em: 20/05/2021, v. 20, 2000.
SANTOS, Milton. A natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.
_______, Milton. Técnica, Espaço e Tempo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.
_______, Milton. Por uma outra Globalização. Rio de Janeiro: Record, 2011.
_______, Milton. Espaço do Cidadão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.
_______, Milton. Há mesmo um espaço virtual. Disponível em: < http://reverbe.net/cidades/wp-content/uploads/2011/livros/Ha-mesmo-um-espacovirtual_Milton-Santos.pdf>Acesso em: 20/05/2021, v. 20, 2000.
_______, Milton. O período técnico-científico e os estudos geográficos. Revista do Departamento de Geografia, v. 4, p. 15-20, 1985.
SOUSA. P.V.B., Pensando o Mapeamento Participativo na Internet. Geografias da
Comunicação: espaço de observação de mídia e cultura. Org: Sônia Virgínia Moreira, São
Paulo : INTERCOM, 2012.
SOUZA, Maria Adélia Ap. Geografia e Planejamento: Uma estratégia espaço-tempo. Aula Magistral proferida como prova do Concurso para Professor Titular: Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP: São Paulo, 1995
COLUCCI, Danielle Gregole; SOUTO, Marcus Magno Meira. Espacialidades e territorialidades: conceituação e exemplificações. Revista Geografias, p. 114-127, 2011.
TIAGO, T.; VERÍSSIMO, J. Marketing and Social Media: Benefits and Ways Forward. In: INBAM 2013 Conference. 2013.
WOODFIELD, Kandy et al. Blurring the Boundaries? New social media, new social research: Developing a network to explore the issues faced by researchers negotiating the new research landscape of online social media platforms. NCRM e-prints (2013) Disponível em:
http://the-sra.org.uk/wp-content/uploads/salmons_woodfield.pdf
Google Scholar. Acessado em: 20 agosto 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.