THE INTEGRATION OF BRAZILIAN ALL NEWS RADIO STATIONS TO THE AUDIO STREAMING PLATFORMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i3p222-241

Keywords:

Radio journalism, Platformization, Audio streaming

Abstract

In the convergence scenario, broadcasters dedicated to radio journalism are connecting to a multidimensional phenomenon: the platformization. In order to analyze this process, we identified the integration strategies used by CBN and BandNews radios on three streaming platforms that aggregate sound content: Apple Podcast, Google Podcast and Spotify. From a cartographic approach, we reveal the connections, specificities, regularities, irregularities and heterogeneities that stress the social and economic sustainability of radio. The platformization environment can confront editorial logics of journalistic production with the rules of ethics and quality and with the problems inherent to the internet, such as the dissemination of false news and hate speech, which undermine informational credibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elton Bruno Pinheiro, Universidade de Brasília

Professor Adjunto da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (UnB). Doutor em Comunicação e Sociedade (PPGCom/UnB). Membro dos Grupos de Pesquisa “Observatório da Radiodifusão Pública na América Latina” (UnB/CNPq) e “Acesso Livre” (UnB/CNPq). Líder do Núcleo de Estudos e Produção Digital em Linguagem Sonora (LabAudio/ FAC/UnB).

Nélia Rodrigues Del Bianco, Universidade de Brasília

Professora dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação das Universidade de Brasília e Federal de Goiás. Professora Visitante do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Ouro Preto (2020-2022). Doutora em Comunicação pela ECA-USP com estágio de pós-doutorado na Universidade de Sevilha, Espanha. Co-fundadora do Observatório da Radiodifusão Pública na América Latina (UnB/CNPq)

References

ABPOD. PodPesquisa 2018. ABPod, 2018. Disponível em: https://abpod.org/podpesquisa/ . Acesso em: 08 maio 2021.

ABPOD. PodPesquisa 2019 - Hábitos de ouvintes de Podcasts brasileiros. ABPod, 2019. Disponível em: https://abpod.org/podpesquisa-2019/ . Acesso em: 08 maio 2021.

ABPOD. PodPesquisa 2020-2021 - Produtores. ABPod, 2020. Disponível em: https://abpod.org/wp-content/uploads/2020/12/Podpesquisa-Produtor-2020-2021_Abpod-Resultados.pdf. Acesso em: 08 maio 2021.

ADGATE, Brad. The Power Of Audio. Forbes, 15. Abr. 2019. Disponível em: https://bit.ly/2WZ6DXA. Acesso em: 14 jan. 2021.

BENKLER, Yochai. The Wealth of Networks. How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, CT: Yale University Press, 2006.

BIANCO, Nelia R. Del (Org.) O Rádio Brasileiro na Era da Convergência. 1. ed. São Paulo: Intercom, 2012.

BOLTER, Jay David e GRUSIN Richard. Remediation: Understanding new media. Cambridge: The MIT Press, 1999.

BLUBRRY PODCASTING. Pesquisa Podcasts Stats Soundbite. Disponível em: https://bit.ly/32VsHq4. Acesso em: 11 fev. 2021.

CETIC.BR. TIC Domicílios 2019 – principais resultados. CETIC, Imprensa, 26 mai.2020. Disponível em: https://bit.ly/32WdqoI. Acessado em: 20 jun. 2020.

FERRARETTO, Luiz Arthur. Rádio: o veículo, a história e a técnica. Porto Alegre: Editora Sagra Luzzatto, 2001.

IBOPE. 1/3 dos internautas brasileiros não sabem o que é podcast. Ibope Conecta, 20 jun. 2019. Disponível em: https://bit.ly/2CEWbxO. Acessado em: 15 jan. 2021.

IQBASL, Mansor. Spotify Usage and Revenue Statistics (2020). Business of App, 23 jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/30KDrF6. Acessado em: 15 jan. 2021.

KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Revista Psicologia & Sociedade. Rio de Janeiro, 2007, p. 15-22.

LINDEBERG, Aura. So you have a podcast? What broadcasters and newspapers are doing with new forms of audio. Reuters Institute Fellowship Paper e University of Oxford, julho, 2019.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Da cultura da portabilidade à cultura do acesso: a reordenação do mercado de mídia sonora. In: CONGRESSO INTERNACIONAL IBERCOM, 14. Anais... São Paulo: USP, 2015, p. 6065-6073.

MORRIS, Jeremy Wade. Selling Digital Music, Formatting Culture. Oakland, CA: University of California Press, 2015.

NEGUS, Keith. The Work of Cultural Intermediaries and the Enduring Distance Between Production and Consumption, Cultural Studies, 2002.

NIEBORG, David; POELL, Thomas; DEUZE. Mark.The Platformization of Making Media in Deuze, Mark; Prenger, Mirjam (eds). Making Media, Amsterdam University Pressa, 2019.

NIEBORG, David; POELL, Thomas. The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New media & Society. Vol. 20(11). 2018.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCOSSIA, Liliana da. Pistas do método cartográfico: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PINHEIRO, Elton Bruno Barbosa. Radiodifusão sonora pública do Brasil: o processo de conformação do serviço e os desafios de sua integração no ambiente digital. 2019. 545 f., il. Tese (Doutorado em Comunicação) —Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

POELL, Thomas.; NIEBORG, David.; VAN DIJCK, J. Platformisation. Internet Policy Review, 8(4). 2019.

PRATA, N. Webradio – novos gêneros, novas formas de interação. Florianópolis: Insular, 2009.

ROSÁRIO, NÍSIA MARTINS. Cartografia na comunicação: Questões de método e desafios metodológicos. In: Cláudia Peixoto de Moura, Maria Immacolata Vassallo de Lopes. (Org.). Pesquisa em comunicação: metodologias e práticas acadêmicas. 1ed. Porto Alegre: ED PUCRS, 2016, v. 1, p. 175-194.

SILVA, Juremir Machado da. O que pesquisar quer dizer: Como fazer textos acadêmicos sem medo da ABNT e da CAPES. Porto Alegre: Sulina, 2010.

TAVARES, Mariza (org.). Manual de redação CBN. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2011.

TUDO RÁDIO. Relatório aponta ampla liderança do rádio nos carros e crescimento do áudio online nos Estados Unidos. Tudo Rádio 25 mar. 2020a. Disponível em: https://bit.ly/39xFGzA. Acessado em: 19 jan. 2021.

TUDO RÁDIO. Audiência via plataformas digitais já representa 58,5% do total do meio rádio no Reino Unido. Tudo Rádio 17 fev. 2020b. Disponível em: https://bit.ly/39shkXM. Acessado em: 19 jan. 2021.

WINSECK, Dwayne; JIN, Dal Yong. (eds). The Political Economies of Media. The Transformation of The Global Media Industries. London: Bloomsbury, 2011.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2022-03-03

How to Cite

PINHEIRO, E. B.; DEL BIANCO, N. R. THE INTEGRATION OF BRAZILIAN ALL NEWS RADIO STATIONS TO THE AUDIO STREAMING PLATFORMS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 222–241, 2022. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i3p222-241. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/640. Acesso em: 3 jul. 2024.