SCREENWRITING TEACHING AT THE CINEMA AND AUDIOVISUAL UNDERGRATUATE
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p209-226Keywords:
screenwriting teaching, university education, cinema teachingAbstract
This article presents the first results of a research that aims to know the pedagogical strategies adopted in the screenwriting courses at the Cinema and Audiovisual undergraduate program. In this first stage of the research, the methodology adopted involved the curricular mapping of the courses to recognize the profile of the screenwriting disciplines. The program and bibliography adopted were taken into account. Based on the data obtained, we arranged the contents of the screenwriting disciplines in three thematic axes: dramaturgy, audiovisual writing and creative processes, which served as categories of analysis of the researched material.
Downloads
References
BRECHT, Bertolt. A alma boa de Setsuan. Rio de Janeiro: Antunes, 1959.
BUSCOMBE, Edward. A ideia de gênero no cinema americano. In: RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema, volume II. São Paulo: Senac, 2005.
CAMPOS, Flavio de. Roteiro de cinema e televisão – a arte e a técnica de imaginar, perceber e narrar uma história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro: teoria e prática. São Paulo, SP: Summus, 2009.
CÂNDIDO, Antonio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2002.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
FIELD, Syd. Manual do roteiro. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
GONÇALO, Pablo. O cinema como refúgio da escrita: roteiro e paisagens em Peter Handke e Wim Wenders. São Paulo: Annablume, 2016.
IBSEN, Henrik. Casa de bonecas. Alpes da Cantadeira: Livraria Veresas Editora, 1990.
MARAS, Steven. Screenwriting: history, theory and practice. London: Wallflower Press, 2009.
MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiros Chico Marés (Trad.). Curitiba: Arte & Letra, 2006.
MOSS, Hugo. Como formatar o seu roteiro: um pequeno guia de Master Scenes. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
MOURÃO, Maria Dora. Breve histórico da área do ensino de cinema e audiovisual. In: Cadernos do Forcine. São Paulo: Forcine, 2014.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Mônica Saddy Martins (Trad.). Campinas, SP: Papirus, 2005.
NOGUEIRA, Luís. Géneros cinematográficos. LabCom, Universidade da Beira do Interior, Covilhã: 2010. Disponível em: https://labcom.ubi.pt/ficheiros/nogueira-manual_II_generos_cinematograficos.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.
PALLOTTINI, Renata. Introdução à dramaturgia. São Paulo: Ática, 1988.
_______. Dramaturgia: a construção do personagem. São Paulo: Ática, 1989.
_______. O que é dramaturgia. São Paulo: Brasiliense, 2005.
PIMENTA, Selma Garrido e ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
PRICE, Steven. A history of the screenplay. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
PUCCINI, Sérgio. Roteiro de documentário: da pré-produção à pós-produção. Campinas: Papirus, 2009.
SHAKESPEARE, William. Macbeth. Manuel Bandeira (Trad.). São Paulo: Cosac & Naif, 2009.
SILVA, Luciana Rodrigues. O cinema digital e seus impactos na formação em Cinema e Audiovisual. 2012. 280p. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais). Curso de Pós-graduação em Meios e Processos Audiovisuais. Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SÓFOCLES, Édipo Rei. In: Trilogia Tebana. Mario Gama Kury (Trad.) . São Paulo: Jorge Zahar, 1998.
STANISLAWSKI, Constantin. A construção da personagem. Pontes de Paula Lima (Trad.). 8 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. São Paulo: Vozes, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.