TELEVISION’S SEMI-AUTOBIOGRAPHIES AND NARRATIVE AUTONOMY

OTHER WAYS OF TELLING AND REPRESENTING IN I MAY DESTROY YOU AND BETTER THINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p101-127

Keywords:

tv shows, autofiction, narrative studies

Abstract

In this article, I present an initial analysis of how I May Destroy You and Better Things bring stories and representations that, permeated by the identities of their creators-scriptwriters-protagonists Michaela Coel and Pamela Adlon, sustain a certain level of narrative autonomy (MENDES, 2008) by refusing representational, textual and structural standards propagated by the American television industry and its hegemonic productions. Continuing my research dedicated to semi-autobiographical series, I discuss how these transgression factors are also linked to the way an ultrapersonalist autofictionalization process is operationalized in the script of such productions, which has been proliferating more and more on TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Pedro Pinho, Universidade Federal Fluminense

Roteirista. Doutorando no PPGCOM-UFF (linha Mídia, Cultura e Produção de Sentido), por onde também obteve o título de Mestre. Participante do grupo de pesquisa TeleVisões (UFF). Orientação: Mayka Castellano. 

References

ANG, Ien. A ficção televisiva no mundo: melodrama e ironia em perspectiva global. Matrizes, v. 4, n. 1, 2010.

BUSSE, Kristina. The Return of the Author: Ethos and Identity Politics. IN: A Companion to Media Authorship, p. 48-68, 2013.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Autêntica, 2015.

CAMPBELL, Joseph. Herói de Mil Faces, O. Cholsamaj Fundacion, 2004.

CASTELLANO, Mayka; MEIMARIDIS, Melina. A ascensão do showrunner: autoria e legitimidade na era da Peak TV. In: HOLZBACH, Ariane; CASTELLANO, Mayka (orgs.). TeleVisões: reflexões para além da TV. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

___________________; MEIMARIDIS, Melina; FERREIRINHO, Gabriel. Dramas televisivos de prestígio e masculinidade. Comunicação & Inovação, v. 20, n. 44, 2019.

FAEDRICH, Anna. O conceito de autoficção: demarcações a partir da literatura brasileira contemporânea. ITINERÁRIOS–Revista de Literatura, n. 40, 2015.

FIELD, Syd. Manual do roteiro. Editora Objetiva, 2001.

FORD, Jessica. Feminist cinematic television: Authorship, aesthetics and gender in Pamela Adlon’s Better Things. fusion journal, v. 14, p. 16-29, 2018.

____________. Women’s indie television: the intimate feminism of women-centric dramedies. Feminist Media Studies, v. 19, n. 7, p. 928-943, 2019.

GIBBONS, Alison. Contemporary autofiction and metamodern affect. IN: Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism, p. 117-130, 2017.

HALL, S. Cultura e Representação.Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2016.

HAVAS, Julia; SULIMMA, Maria. Through the Gaps of My Fingers: Genre, Femininity, and Cringe Aesthetics in Dramedy Television. Television & New Media, p. 1-20, 2018.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rocco, 2007.

_________________. Ficções do Real: estéticas do realismo e pedagogias do olhar. Rio de Janeiro: Ciberlegenda, n. 23, p. 6, 2010.

LANDAU, Neil. TV writing on demand: Creating great content in the digital era. Taylor & Francis, 2018.

MCKEE, Robert. Story: style, structure, substance, and the principles of screenwriting. Harper Collins, 1997.

MEIMARIDIS, Melina. A Indústria das Séries Televisivas Americanas. Culturas Midiáticas, v. 10, n. 1, 2017.

MENDES, João Maria. Cultura narrativas dominantes: o caso do cinema. Universidade Autónoma de Lisboa, 2009.

NEWMAN, Michael Z. From beats to arcs: Toward a poetics of television narrative. The Velvet Light Trap, v. 58, n. 1, p. 16-28, 2006.

PARSEMAIN, Ava Laure. The Pedagogy of Queer TV. Springer International Publishing, 2019.

PINHO, João Pedro. Semi-autobiografia, marcas autorais, estética e visão realista em séries cômicas aclamadas pela crítica: Uma análise de Better Things e Master of None. Comunicon: III Encontro de GTs de Graduação, Anais. São Paulo, 2018.

_________. A Representação de Imigrantes e seus Descendentes na Televisão Estadunidense: As “Semiautobiografias” Ramy e Master of None. MEDIACOM, Anais. São Paulo, 2019.

_________. Semi-Autobiografia e Realismo em Séries Televisivas: Uma Análise de Better Things e Master of None. Dissertação de Mestrado. Niterói: PPGCOM, Universidade Federal Fluminense, 2021.

PIPER, Melanie. Louie, Louis: The Fictional, Stage, and Auteur Personas of Louis CK in Louie. Persona Studies, v. 1, n. 1, 2015.

PROPP, Vladimir. Morfologia do conto maravilhoso. floresta, v. 480, p. 709, 1983

RUSTAD, Gry C.; SCHWIND, Kai Hanno. The joke that wasn’t funny anymore: Reflections on the metamodern sitcom. Metamodernism: Historicity, affect, and depth after postmodernism, p. 131-146, 2017.

SHAI, Ayelet. Affect and Feminist Storytelling in Three Spanish American Novels: Leonora by Elena Poniatowska, De un salto descabalga la reina by Carmen Boullosa, and El infinito en la palma de la mano by Gioconda Belli. 2020.

SALAMOVA, Zemfira. Adaptation of stand-up persona to the narratives of sitcom and dramedy. Series-International Journal of TV Serial Narratives, v. 2, n. 1, p. 35-46, 2016.

SIBILIA, Paula. O show do eu. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

____________. Autenticidade e performance: a construção de si como personagem visível. Fronteiras-estudos midiáticos, v. 17, n. 3, p. 353-364, 2015.

____________. "MADAME BOVARY SOU EU": A ficção acuada sob a ilusão da transparência, da correção política e da autenticidade. In: Anais XXVII Encontro Anual da Compós. Minas Gerais, 2018.

SMITH, Greg M. A case of Cold Feet: serial narration and the character arc. Journal of British Cinema and Television, v. 3, n. 1, p. 82-94, 2006.

STEPHEN, Bijan. Atlanta Dreaming. Dissent, v. 65, n. 3, p. 6-10, 2018.

SZONDI, Peter. Teoria do Drama Moderno (1880-1950), trad. Luiz Sérgio Répa, São Paulo, Editora Cosac & Naif, 2001.

VOGLER, Christopher. The Writer's journey. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2007.

YOSHINAGA, Ida M. The Surprisingly Fantastic Script: Imaginative Immaterial Labor," Multitudinous" Screenwriting, and Genre Innovation Within Peak TV. 2018. Tese de Doutorado. University of Hawaiʻi at Mānoa.

Published

2021-11-04

How to Cite

PINHO, J. P. TELEVISION’S SEMI-AUTOBIOGRAPHIES AND NARRATIVE AUTONOMY: OTHER WAYS OF TELLING AND REPRESENTING IN I MAY DESTROY YOU AND BETTER THINGS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 101–127, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p101-127. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/617. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Desafios, tendências e pesquisas. Roteiros Audiovisuais