REFLECTIONS ON THE DIGITAL IMAGE IN CONTEMPORANEITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p241-250

Keywords:

Technical image, Photographic Image, Ways of Seeing

Abstract

Nowadays it can be said that one lives in a world permeated by images, becoming a powerful resource for the digital dissemination of information, and raised to the category of one of the communication stimuli that has most influenced the culture as a whole. This article aims to verify the importance of the image in communication as an instrument for the acceptance of products in a competitive consumer market. Then, it will analyze how the message becomes differentiated and imaginative, seeking to personify products through persuasive concepts. Thus, we sought to outline a scope that will allow us to evaluate the process of building the message from the unfolding of the conceptual treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Mortensen Steagall, Auckland University of Technology

Líder do Programa do curso de Design de Comunicação da Universidade de Tecnologia de Auckland - AUT, com base em seu Campus Sul. Ele tem 20 anos de experiência como professor terciário, tendo exercido diferentes funções na administração acadêmica, incluindo líder de curso, supervisor de currículo, diretor de departamento, vice-diretor do corpo docente e reitor de escola. Possui mestrado (2000) e doutorado (2006) em Comunicação e Semiótica adquiridos na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil, e doutorado em Arte e Desenho concedido pela Auckland University of Technology em 2019.

References

AUMONT, Jacques. A Imagem, Campinas - Papirus, 2018.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara, Rio de Janeiro - Nova Fronteira, 2015.
BERGER, John. Modos de ver, São Paulo - Editorial Gustavo Gili, 2016.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas, São Paulo - Brasiliense, 2012.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico, Campinas - Editora - Papirus Editora; 2020
JOHNSON, Steven. Cultura da Interface, São Paulo - Jorge Zahar Editor, 2001.
MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário, São Paulo – Edusp, 2001.
MORTENSEN STEAGALL, Marcos. Imagens conceituais na publicidade: premissas da imagem publicitária potenciadas pela tecnologia e interavidade. Convergências: Revista de Investigação e Ensino das Artes., 13, 1-6, 2020.
MORTENSEN STEAGALL, Marcos e INGS, Welby. Pesquisa de doutorado practice-led e a natureza dos métodos imersivos. DAT Journal, 3(2), 392-423, 2018.
SANTAELLA, Lucia e NÖTH, Winfried. Imagem: Cognição, Semiótica, Mídia, São Paulo, Iluminuras - 2020
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo - Companhia das Letras, 2004.

Published

2021-11-04

How to Cite

MORTENSEN STEAGALL, M. REFLECTIONS ON THE DIGITAL IMAGE IN CONTEMPORANEITY. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 241–250, 2021. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2021v12i2p241-250. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/602. Acesso em: 3 jul. 2024.