MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)

Authors

Keywords:

Documental queer, SIDA y documental, Documental americano

Abstract

The present work intends to investigate the forms of representation of HIV/AIDS in the queer documentary in the United States, a country that already came from a period of strong political mobilization regarding the rights of identity groups, which generated a specific documentary production, beginning in the 1970s, aligned with the militant ideals of “gay liberation”. In the context of advancement, dissemination and deaths from HIV/AIDS, New Queer Cinema appears in the cinema, a cinematographic movement made up of LGBTQIA + directors who also aim to offer answers and promote debate in relation to the health crisis, through films that they defied aesthetic rules and had a strong political content. This research focuses on queer documentaries, bringing films together into three broad categories: “videoactivism”, “HIV / AIDS as an identity” and “HIV / AIDS as a political overflow of subjectivity”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Alexandre Sobrinho, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

Professor e realizador vinculado ao Instituto de Artes da UNICAMP. Fez os estudos de graduação e mestrado em Letras na UNESP e o doutorado em Multimeios na UNICAMP. Professor no curso de graduação em midialogia e nos programas de pós-graduação em Mutimeios e Artes Visuais. Atualmente realiza pesquisa sobre a obra artística e o pensamento de Abdias Nascimento. Dirigiu e produziu os documentários Diários de Exus (2015), A Dança da Amizade, Histórias de Urucungos, Puítas e Quijengues (2016), Um pouco de tudo, talvez (2018) e A mulher da Casa do Arco-Íris (2018). Junto à TV Unicamp, realizou a série AMÉFRICA.TV, série de entrevistas sobre arte e cultura negra e ameríndia. Publicou os livros O Autor Multiplicado: um estudo sobre os filmes de Peter Greenaway (Alameda), organizou Cinemas em Redes: tecnologia, estética e política na era digital (Papirus) e co-organizou os livros Televisão: formas audiovisuais de ficção e documentário, volumos II e III (SOCINE).

Caio Curtolo, UNICAMP

28 anos, graduado em Comunicação Social – Midialogia, UNICAMP. Suas principais áreas de interesse são pesquisas em cinema, cinema documental, novas mídias e suas intersecções com os chamados movimentos identitários. Possui duas iniciações científicas em que investiga o documentário queer nos Estados Unidos, das suas bases ao seu engajamento político durante a crise de HIV/AIDS no país.

References

BISCARO, Roberto Rillo. A aids e sua epidemia de significação nos Estados Unidos. Revista do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, v. 8, n. 12, p.195-206, jun. 2006.
BORDOWITZ, Gregg. The AIDS Crisis is Ridiculous. In: GEVER, Martha; PARMAR, Pratibha; GREYSON, John. Queer Looks: Perspectives on Lesbian and Gay Film and Video. New York: Routledge, 1993.
GOLDSTEIN, Richard. The Implicated and the Immune: Responses to AIDS in the Arts and Popular Culture. In: NELKIN, Dorothy; WILLIS, David P.; PARRIS, Scott V. A Disease of Society: Cultural and Institutional Responses to AIDS. New York: Cambridge University Press, 1991.
NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. 6. ed. Campinas: Papirus, 2016.
PEARL, Monica B. AIDS and New Queer Cinema. In: AARON, Michele. New Queer Cinema: A Critical Reader. New Jersey: Rutgers University Press, 2004.
PULLEN, Christopher. Documenting Gay Men: Identity and Performance in Reality Television and Documentary Film. Jefferson: Mcfarland & Company Inc., 2007.
PULLEN, Christopher. Documentary Identity. In: WINSTON, Brian. The Documentary Film Book. London: British Film Institute, 2013.
RICH, B. Ruby. New Queer Cinema: The Director's Cut. Durham: Duke University Press, 2013.
SECKINGER, Beverly; JAKOBSEN, Janet. Love, Death and Videotape: Silverlake Life. In: HOLMLUND, Chris; FUCHS, Cynthia. Between the Sheets, In the Streets: Queer, Lesbian, Gay Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.
SONTAG, Susan. AIDS e suas metáforas. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1989.
YINGLING, Thomas. AIDS in America: Postmodern Governance, Identity and Experience. In: FUSS, Diana. Inside/out: Lesbian Theories, Gay Theories. New York: Routledge, 1991.

Published

2021-01-28

How to Cite

ALEXANDRE SOBRINHO, G.; CURTOLO, C. MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990). Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 4–30, 2021. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Redes de Comunicação e Narrativas em Saúde

Most read articles by the same author(s)