Transmedia as an educational tool in the fashion field

interdisciplinary reports about the production of fashion films

Authors

  • Rafael Jose Bona Universidade Regional de Blumenau https://orcid.org/0000-0003-2116-2407
  • Márcia Regina Bronnemann Universidade Regional de Blumenau
  • Gabriel Marante Universidade Regional de Blumenau
  • Maria Jose Carvalho de Souza Domingues Universidade Regional de Blumenau

Keywords:

Transmedia, Education, Fashion, Interdisciplinary, Fashion Films

Abstract

Transmedia storytelling is derived from the entertainment field and it is known by stories that expand on different platforms from a source media. In Education, it can contribute to the teaching and learning process by encouraging students into content searching and producing. From this context, this article aims to report an interdisciplinary educational practice that uses transmedia and fashion production techniques in order to design fashion films, as from an episode of the Sex and the city television series. The activity took place with an undergraduate in Fashion from a university in the south of Brazil. As a main result, it was noticed that interdisciplinary practices such as these became fruitful for developing audiovisual fashion products and how they can communicate their image to society on multiple platforms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Jose Bona, Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Comunicação e Linguagens (UTP) e Mestre em Educação (FURB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FURB) e dos cursos de graduação da FURB e da UNIVALI.

Márcia Regina Bronnemann, Universidade Regional de Blumenau

Doutoranda e Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAd/FURB). Docente do curso de Moda e Administração da FURB.

 

 

Gabriel Marante, Universidade Regional de Blumenau

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FURB). Bolsista do PPGE/FURB.

Maria Jose Carvalho de Souza Domingues, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Engenharia de Produção (UFSC) e Mestre em Administração (UFSC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAd/FURB). Pesquisa na área de tecnologias no ensino.

References

ALVES, Wanessa Medeiros. Narrativa transmídia no telejornalismo: possibilidades e desafios na democratização da informação e produção de conhecimento na TV universitária. 2018. 116 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mídia e Tecnologia, Unesp, Bauru, 2018.

BENNETT, Sue. BISHOP, Andrea. DALGARNO, Barney. WAYCOTT, Jenny. KENNEDY, Gregor. Implementing Web 2.0 technologies in higher education: A collective case study. Informática e educação, v.59, 2012, p.524-534.

BORGES, Aline Monteiro Homssi. Personagens e universos narrativos em adaptações e narrativas transmídia: análise de A dança dos dragões e produtos derivados. 2017. 249 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Comunicação, Pós-Graduação em Comunicação e Temporalidades, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2017.

CANAVILHAS, João. Journalism in the Twenty-First Century: To Be or Not to Be Transmedia? In: GAMBARATO, Renira R.; ALZAMORA, Geane C. Exploring transmedia journalism in the digital age. Hershey (USA): IGIGlobal, 2018, p. 1-14.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 6ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

CRISCUOLO, Isaque. Tendências para o mercado de vídeo e comunicação digital. 31 jul. 2018. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2018/07/31/tendencias-para-o-mercado-de-video-e-comunicacao-digital.html. Acesso em: 16 set. 2019.

CUNHA, Aline Rebeca Amorim Rodrigues. O cenário do consumo atual e as narrativas publicitárias transmídia. In: E-BOOK DO VIII PROPESQ-PP [recurso eletrônico] / Rogério Covaleski (Org.). – Recife: Ed. UFPE, 2017, p. 490-505.

CUNHA, Arielly K.; CRUZ, José A. S.; BIZELLI, José L. Audiovisual transmídia para educação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS / ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, São Carlos/SP. Anais... CIET:EnPED. São Carlos/SP, 2018. p. 1-8.

FAN Si, RADFORD Jan, FABIAN Debbie. A mixed method research to investigate the adoption of mobile devices and web 2.0 technologies among medial students and educators. Journal BMC medical informatics and decision making. v.16, 2016.

FIELD, Syd. Roteiro: problemas e soluções. Curitiba: Arte & Letra, 2016.

GALLO JÚNIOR, José A. A narrativa transmídia como proposta metodológica para educação de Ensino Médio: um modelo aplicado. 91 p. Dissertação de Mestrado (Mídia e Tecnologia) - Universidade Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Bauru, 2016.

GATTÁS, Maria L. Borges; FUREGATO, Antonia Regina F. A interdisciplinaridade na educação. Rev. RENE. Fortaleza, v.8, n.1, jan./abr. 2007, p. 85-91.

HAMID, Suraya; WAYCOTT, Jenny; KURNIA, Sherah; CHANG, Shanton. Understanding students’ perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The internet and higher education. V.26, jul.2015, p.1-9.

HOLZMEISTER, Silvana. Styling: guia básico. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2012.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2a ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JOFFILY, Ruth; ANDRADE, Maria de. Produção de moda. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2011.

KINDER, Marsha. Playing with power in movies, television, and video games: from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. California (USA): University of California Press, Ltd, 1991.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 2010.

LIMA, Luciana; VELASQUEZ, Francisco; CORDEIRO, Gisele; HAGUENAUER, Cristian. Narrativa transmídia na educação: experiência da Educoteca nas escolas públicas da cidade do Rio de Janeiro. Revisa EducaOnline, v. 9, n. 3, set./dez., 2015, p. 1-15.

MARINHO, Maria Helena. Pesquisa Video Viewers: como os brasileiros estão consumindo vídeos em 2018. Disponível em: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/tendencias-de-consumo/pesquisa-video-viewers-como-os-brasileiros-estao-consumindo-videos-em-2018/, set./2018. Acessado em: 16 abr. 2019.

MARTINS, Rosemari Lorenz; PEDRUZZI, Claudini Fabrícia Maurer; ALVES, Isa Mara da Rosa. Os princípios da loǵica da narrativa transmídia no planejamento de aulas EaD. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 189-202, dez. 2017.

MOORE, Gwyneth. Promoção de moda. São Paulo: Gustavo Gilli, 2013.

MOREIRA, José. A.; JANUÁRIO, Susana. Redes Sociais e Educação: reflexões acerca do Facebook enquanto espaço de aprendizagem. In: PORTO, C.; SANTOS, E. (orgs). Facebook e educação: publicar, curtir compartilhar. Campina Grande: eduepb, p.67-84, 2014.

MUSBURGER, Robert. Roteiro para mídia eletrônica. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

NEGROPONTE, Nicholas. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

PATHIRANA, A; GERSONIUS, B.; RADHAKRISHMAN, M. Web 2.0 collaboration tool to support student research in hydrology–an opinion. Hydrology and Earth System Sciences. V. 16, p. 2499-2509, 2012.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROZA, Rodrigo; NAKANO, Tatiana; WECHSLER, Solange; SILVA, Talita.Tecnologia no contexto educacional: teste informatizado para avaliação de estilos de aprendizagem. Psicologia da Educação. São Paulo, 46, 1º sem. 2018, p.11-20.

SADAF, Ayesha. NEWBY, Timothy, J.; ERTMER, Peggy A. An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and integration of Web 2.0 tools. Educational Technology Research and Development. v.65, feb. 2016, p.37-64.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTOS, Ivanilde Pereira dos; BLÁZQUEZ, Florentino. Incorporação das novas tecnologias no ensino superior. Goiânia: R&F, 2006.

SATO, Michele; MOREIRA, Benedito; LUIZ, Thiago. Educação ambiental e narrativa transmídia: pedagogia popular e fenomenologia recriando o espaço escolar. Momento: diálogos em educação, v. 26, n. 2, jan./jun. 2017, p. 282-296.

SCHAFF, Adam. A sociedade informática. São Paulo: Brasiliense, 2013.

SCOLARI, Carlos A. Narrativas transmídia: consumidores implícitos, mundos narrativos e branding na produção da mídia contemporânea. Parágrafo. v. 1, n. 3, 2015, p. 7-19.

SCOLARI, Carlos A.; RODRÍGUEZ, Nohemi; MASANET, María-José. Transmedia Education: from the contents generated by the users to the contents generated by the students. RLCS - Revista Latina de Comunicación Social, 74, 2019, p.116-132.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TEIXEIRA, Andreia F.; NOGUEIRA, Juliana; MOREIRA, Raphaella; BOTTENTUIT, Junior. A rede social Facebook e suas possibilidades pedagógicas em diferentes níveis de ensino: uma revisão sistemática da literatura. Espacios, v.38, n.5, 2017, p.1-11.

VILASECA, Estel. Como fazer um desfile de moda. São Paulo: Editora Senac, 2011.

VIRKUS, Sirje. BAMIGBOLA, Aab. Educational use of web 2.0 tools: A phenomenographical study. New Library World. v.112, nr. 11/12, p.479-489, 2011.

VISONÁ, Paula; CORUJA, Paula; KIELING, Cesar. Transmedia storytelling aplicado à moda: e porque não? In.: 11º COLÓQUIO DE MODA – 8ª EDIÇÃO INTERNACIONAL, Anais... Curitiba, 2015, p.1-13.

WANDERA, Silas; WALDON, Natasha James; BROMLEY, Debbi; ZANDRA, Henry. The influence of social media on collaborative learning in a cohort environment. Interdisciplinary Journal of e skills and lifelong learnig. v.12, 2016, p.123-143.

ZUANETTI, Rose; REAL, Elizabeth; MARTINS, Nelson et al. Fotógrafo: o olhar, a técnica e o trabalho. Rio de Janeiro: Ed. Senac Nacional, 2004.

Published

2020-03-15

How to Cite

BONA, R. J.; BRONNEMANN, M. R.; MARANTE, G.; DOMINGUES, M. J. C. de S. Transmedia as an educational tool in the fashion field: interdisciplinary reports about the production of fashion films. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 22–43, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/486. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Espaço Convergente