RADIO AND INFORMATION FLOW IN THE TIME OF ALGORITHMS

IS IT POSSIBLE TO BE OPTIMISTIC?

Authors

Keywords:

radio, social media, Algorithms, Datafication, Journalism

Abstract

This essay discusses how radio can mend its networked legitimacy, in face of changes in the processes of acquisition and consumption of news. A theoretical review is performed around the current role of the information flow and of the algorithmic data, followed by a critical analysis about radio journalism studies. A provocation is made to the radio market and the radio studies, supported on observations made by the authors through recent researches: we must invest on a new view on the medium, since from a combination of its institutionalised characteristics with new networked uses, radio can be an important counterpoint to the digital filters that limit the information flow.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Gambaro, Anhembi Morumbi University

Professor of the Post-graduation Program in Communication of the Anhembi Morumbi University. Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Master of the same institution and graduated in Radio and Television from the Anhembi Morumbi University.

Nivaldo Ferraz, Cruzeiro do Sul University

PhD in Audiovisual Media and Processes and Master's degree in Communication Sciences at the School of Communications and Arts of the University of São Paulo. Bachelor degree in Journalism at Metodista University of São Paulo. Researcher at MidiaSon - Sound Media Study and Production Group. Professor of Journalism at Cruzeiro do Sul University.

References

AGAMBEN, G. O que é contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
ANANNY, M. Toward an Ethics of Algorithms: Convening, Observation, Probability, and Timeliness. Science, Technology, & Human Values, v. 41 n.1, p. 93-117, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1177/0162243915606523, acesso em 17/fev/2019.
BARBOSA FILHO, A.; PIOVESAN, A.; BENETON, R. (org.). Rádio: Sintonia do Futuro. São Paulo: Paulinas, 2004.
BAUMAN, Z. A Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
BAUMWORCEL, A. Radiojornalismo e sentido no novo milênio. In: MOREIRA, S.V.; DEL BIANCO, N.R. (org.). Desafios do Rádio no Século XXI. São Paulo: Intercom; Rio de Janeiro: UERJ, 2001, p. 109-116
BONINI, T. Introduction. The listener as producer: The rise of the networked listener. In: BONINI, T.; MONCLÚS, B. (ed.). Radio audiences and participation in the age of network society. Nova York: Londres: Routledge, 2015, p. 1-36.
BRITTOS, V.C. O rádio brasileiro na Fase da Multiplicidade da Oferta. Verso & Reverso, v. 16, n. 35, jul-dez/2002, p. 31-54.
BRUNO, F. Monitoramento, classificação e controle nos dispositivos de vigilância digital. Revista Famecos, v. 15, n. 36, p. 10-16, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4410, acesso em 17/fev/2019.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTELLS, M. Ruptura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2018, versão Kindle.
COULDRY, N.; HEPP, A. The mediated construction of reality: society, culture, mediatization. Cambridge: Malden: Polity Press, 2017, versão ePub.
COULDRY, N.; YU, J. Deconstructing datafication’s brave new world. New media & society, v. 20, n. 12, p. 4473-4491, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1177/1461444818775968, acesso em 17/fev/2019.
CUNHA, M. R. O rádio na nova ecologia da mídia. In: ZUCULOTO, V., LOPEZ, D. C., KISCHNHEVSKY, M (orgs.) Estudos Radiofônicos no Brasil: 25 anos do Grupo de Pesquisa Rádio e Mídia Sonora da Intercom. São Paulo, SP: Intercom, 2016, p. 343-356
DEL BIANCO, N.R.; MOREIRA, S.V. (orgs). Rádio no Brasil: Tendências e Perspectivas. Rio de Janeiro: EdUERJ; Brasília, DF: UnB, 1999.
ENTENDA as irregularidades envolvendo uso do WhatsApp na eleição. Folha de S. Paulo. Ed. Digital, 22/out/2018. Disponível em: https://folha.com/gh1f93xa. Acesso em: 14/jul/2019.
FERRARETTO, L.A. Rádio: o veículo, a história e a técnica. 3ª ed. Porto Alegre: Dora Luzzatto, 2007.
FERRARETTO, L.A. Estruturação da mercadoria das emissoras comerciais sob a convergência: apontamentos para uma economia política da indústria radiofônica. Revista Famecos, v. 21, n. 3, p. 943-965, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18855, acesso em 17/fev/2019.
FERRARETTO, L. A.; KISCHINHEVSKY, M. Rádio e Convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação. In: Compós 2010, 19, 2010, Rio de Janeiro. Anais […] Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_1495.pdf, acesso em 17/fev/2019.
FERRAZ, N. Reportagem no rádio: realidade brasileira, fundamentação, possibilidades sonoras e jornalísticas a partir da peça radiofônica reportagem. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes, USP, São Paulo, 2016.
FRIEDMAN, T.L. Thank you for being late. Nova York: Farrar, Straus and Giroux, 2016, versão ePub.
GAMBARO, D. Rádio e tecnologias: os novos espaços e caminhos possíveis do meio sonoro. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais) – ECA-USP, São Paulo, 2011.
GAMBARO, D. A instituição social do rádio: (Re)agregando as práticas discursivas da indústria no ecossistema midiático. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes, USP, São Paulo, 2019.
GHONIM, W.; RASHBASS, K. Transparency: What’s Gone Wrong with Social Media and What Can We Do About It?. Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy. 27/mar/2018. Disponível em https://shorensteincenter.org/transparency-social-media-wael-ghonim/, acesso em 17/fev/2019.
GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2005. São Paulo: Grupo de Mídia SP, 2005.
GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2018. São Paulo: Grupo de Mídia SP, 2018.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 7ª ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2003.
HARARI, Y. N. Homo Deus: Uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
HEBDIGE, D. Subculture: the meaning of style. Londres: Ed. Methuen, 1987.
HERREROS, M.C. La radio en internet: de lo ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. Buenos Aires: La Crujia, 2008.
JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da Conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo, Aleph, 2014.
KANTAR IBOPE MEDIA. Inside Radio. KANTAR IBOPE MEDIA, 2019. Disponível em: https://www.kantaribopemedia.com/inside-radio-download/. Acesso em 12/out/2019
KISCHINHEVSKY, M. O rádio sem onda: convergência digital e novos desafios na radiodifusão. Versão PDF. Rio de Janeiro: e-papers, 2007.
KISCHINHEVSKY, M. Rádio e mídias sociais: Mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
KISCHINHEVSKY, M.; LOPEZ, D.C. A emergência dos smart speakers e os desafios ao rádio no contexto do big data. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 41, 2018. Anais […], São Paulo: Intercom. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2018/resumos/R13-1474-1.pdf, acesso em 17/fev/2019.
LOPEZ, D. C. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã: Labcom Books, 2010.
MANOVICH, L. 100 Billion Data Rows per Second: Media Analytics in the Early 21st Century. International Journal of Communication, n. 12, 2018, p.473–488. Disponível em: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/6160, acesso em 17/fev/2019.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensão do homem. 11ª ed. São Paulo: Cultrix, 1996.
MIÈGE, B. A sociedade tecida pela comunicação: técnicas da informação e da comunicação entre inovação técnica e enraizamento social. São Paulo: Paulus, 2009.
MOREIRA, S.V. (2001). Tecnologia e legislação para o rádio no Século XXI. In: MOREIRA, S.V.; DEL BIANCO, N.R. (org). Desafios do Rádio no Século XXI. São Paulo: Intercom; Rio de Janeiro: UERJ, 2001, p. 14-24.
MOREIRA, S.V.; DEL BIANCO, N.R. (org). Desafios do Rádio no Século XXI. São Paulo: Intercom; Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. 5ª ed. São Paulo, SP: Brasiliense, 2006.
ORTRIWANO, G.S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo. 4ª ed. São Paulo, SP: Summus, 2001.
PARISER, E. (2012). O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Versão Kindle. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2012.
PRIMO, A. Fases do desenvolvimento tecnológico e suas implicações nas formas de ser, conhecer, comunicar e produzir em sociedade. In: PRETTO, N.L.; SILVEIRA, S.A. (org). Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador: Edufba, 2008, p. 51-68.
REUTERS aponta que brasileiros demonstram um alto grau de preocupação com relação à desinformação. Portal Imprensa. 14/jun/2019. Disponível em: https://bit.ly/2Kl2wAC, acesso em 14/jul/2019
SABALLA JR., L. H.; FERRARETTO, L.A. Alterações no formato da reportagem no programa Chamada Geral, da Gaúcha, de Porto Alegre: dos anos 1980 até a contemporaneidade. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 41, 2018. Anais […], São Paulo: Intercom. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2018/resumos/R13-0126-1.pdf, acesso em 17/fev/2019.
SODRÉ, M; FERRARI, M. H. Técnicas de reportagem: notas sobre a narrativa jornalística. São Paulo: Summus, 1986.
STIERNSTEDT, F.. The Political Economy of the Radio Personality. Journal of Radio & Audio Media, v. 21, n. 2, p. 290-306, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/19376529.2014.950152, acesso em 17/fev/2019.
THOMPSON, J. B. A nova visibilidade. Matrizes, v.1, n.2, p.15-38, 2008. Disponível em http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p15-38, acesso em 13/out/2019.
USHER, N. Re-thinking Trust in the News: A material approach through “Objects of Journalism”. Journalism Studies, v. 19, n. 4, p. 564-578, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2017.1375391, acesso em 17/fev/2019.
VAN DIJCK, J. Datafication, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and ideology. Surveillance & Society, 12 (2),197-208, 2014, Disponível em: http://dx.doi.org/10.24908/ss.v12i2.4776, acesso em 17/fev/2019.
VAN DJICK, J.; POELL, T. Understanding Social Media Logic. Media and Communication, v. 1, n. 1, p. 2-14, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12924/mac2013.01010002, acesso em 17/fev/2019.
ZUCULOTO, V.R.M. No ar: a história da notícia de rádio no Brasil. Florianópolis: Insular, 2012.

Published

2020-12-21

How to Cite

GAMBARO, D.; FERRAZ, N. RADIO AND INFORMATION FLOW IN THE TIME OF ALGORITHMS: IS IT POSSIBLE TO BE OPTIMISTIC?. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 203–224, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/483. Acesso em: 22 jul. 2024.