IMAGE AND MEMORIAL PROJECTIONS IN ADVERTISING AUDIOVISUALS

Authors

Keywords:

audiovisual, advertising, memory, image, commotion

Abstract

The article aims to discuss the memorable senses of commotion that are updated in Johnson´s Baby advertising videos. To this end, two analytical movements were made: the first was dedicated to authenticating thematic types (advertising clichés); and the second, to understand the moving quality of the audiovisual from the images of memory, the memory-image and the image-affection. In the concluding remarks, the article presents the four types of perceived memorial projections: tradition, “Baby Johnson's”, fundamental love and the brand itself.          

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Daudt Fischer, UNISINOS

Bacharel em Comunicação Social - habilitação Publicidade e Propaganda pela UFRGS, mestre e doutor em Ciências da Comunicação pela UNISINOS. Professor do PPG em Ciências da Comunicação da UNISINOS, vice-líder do Grupo de Pesquisa Audiovisualidades e Tecnocultura: Comunicação, Memória e Design (TCAv).

Luciana Pletsch Galhardi, SAGAH

Bacharel em Publicidade e Propaganda pela UNIJUI (RS), mestrado em Comunicação Social pela PUC/RS  e doutora em Ciências da Comunicação pela UNISINOS. É professora da SAGAH e Diretora Criativa da Age Design.

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BERGSON, Henri. Matéria e Memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BERGSON, Henri. Memória e vida. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CARRASCOZA, João Anzanello. Redação Publicitária: estudos sobre a retórica do consumo. São Paulo: Futura, 2003.

DELEUZE, Gilles. Cinema I: A imagem-movimento. São Paulo, SP: Brasiliense, 1983.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 1998.

GALHARDI, Luciana Pletsch. A imagem-comoção publicitária no audiovisual. Tese (doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, 2019. Disponível em http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/7969. Acesso junho/2020.

HUHTAMO, Erkki. Dismantling the fairy engine: Media archaeology as topos study. Media archaeology: Approaches, applications, and implications, p. 27-47, 2011

KILPP, Suzana. A traição das imagens: espelhos, câmeras e imagens especulares em reality shows. Porto Alegre: Entremeios, 2010.

KILPP, Suzana; AUTOR. Para entender as imagens: como ver o que nos olha? Porto Alegre: Entremeios, 2013.

MOLDER, Maria Filomena. Método é desvio. Uma experiência de limiar. In: OTTE, Georg et al. (Org.). Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

VIRILIO, Paul. Real e virtual e instrumental. In: PARENTE, André (Org). Imagem máquina. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1999.

Published

2020-06-11

How to Cite

FISCHER, G. D.; PLETSCH GALHARDI, L. IMAGE AND MEMORIAL PROJECTIONS IN ADVERTISING AUDIOVISUALS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 147–166, 2020. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/478. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos