Do convite à participação:
o percurso do telespectador em programas esportivos
Keywords:
Participation, Viewer, Television shows, Model, French SemioticsAbstract
This work aims to investigate the viewer participation on television shows, since several channels are encouraging the audiences to get involved in processes and routines, usually by asking them to create and send contents. Based on French Semiotics, as theoretical-methodological reference, we suggest a model that explains how the strategies are organized within the programs. Although this scheme has been drawn from the analysis of soccer shows on pay TV, we believe the results can be extended to other media experiences in which the consumer is invited to participate.
Downloads
References
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: Edusc, 2003.
BRASIL, André; MIGLIORIN, Cézar. Biopolítica do amador: generalização de uma prática, limites de um conceito. Galáxia, São Paulo, n. 20, p.84-94, dez. 2010. Disponível em: <http://twixar.me/Xsln>. Acesso em: 27 jan. 2019.
DAMO, Arlei Sander. Para o que der e vier: o pertencimento clubístico no futebol brasileiro a partir do Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense e seus torcedores. 1998. 241 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.
DELWICHE, Aaron; HENDERSON, Jennifer. Introduction: What is Participatory Culture? In: DELWICHE, Aaron; HENDERSON, Jennifer (Org.). The participatory cultures handbook. Nova York: Routledge, 2013. p. 3-9.
DUARTE, Elizabeth Bastos. Televisão: ensaios metodológicos. Porto Alegre: Editora Sulina, 2004.
ELLIS, John. Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty. Londres / Nova York: I.B. Tauris, 2002.
FECHINE, Yvana. Televisão e presença: uma abordagem semiótica da transmissão direta. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2008.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Editora Contexto, 2014.
GREIMAS, A. J. Semântica Estrutural. São Paulo: Cultrix, 1973.
_____________. Sobre o sentido: ensaios semióticos. Petrópolis: Vozes, 1975.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Editora Perspectiva, 1975.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. Nova York: New York University Press, 2013.
LANDOWSKI, Eric. A Sociedade Refletida. São Paulo: Educ/pontes, 1992.
________________. Com Greimas: Interações semióticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
LEMOS, André. Cibercultura: Tecnologia e Vida Social na Cultura Contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LOTZ, Amanda. The television will be revolutionized. Nova York: New York University Press, 2014.
MURRAY, Janet. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Unesp, 2003.
PARTICIPAR. In: HOUAISS, Antônio; VILAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. p. 1439.
ROSS, Sharon Marie. Beyond the box: television and the internet. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: Da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2010.
SANTOS, João Manuel. Televisão paga e as 24 horas do mundo esportivo. In: HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de et al. Olho no lance: ensaios sobre esporte e televisão. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013. p. 148-167.
SCOLARI, Carlos. Hacia la hipertelevisión. Los primeros síntomas de una nueva configuración del dispositivo televisivo. Diálogos de la Comunicación, Peru, n. 77, p.1-9, jul-dez. 2008. Disponível em: <https://bit.ly/2Br3Aff >. Acesso em: 24 set. 2018.
______________. This is the end: as intermináveis discussões sobre o fim da televisão. In: CARLÓN, Mario; FECHINE, Yvana (Org.). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014. p. 34-53.
THOMPSON, John. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.
TOLEDO, Luiz Henrique de. Lógicas no Futebol: Dimensões Simbólicas de um Esporte Nacional. 2000. 341 f. Tese (Doutorado) - Curso de Antropologia Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
ZAGO, Gabriela. Recirculação jornalística no Twitter: filtro e comentário de notícias por interagentes como forma de potencialização da circulação. 2011. 201 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: <http://twixar.me/H49n>. Acesso em: 16 jul. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.