MEDIA COMPETENCE IN FAN CULTURE
AN ANALYSIS OF THE HANDMAID'S TALE - BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.4322/2179-1465.025Keywords:
Media Competence, Fan Culture, The Handmaid’s TaleAbstract
This paper aims to analyze the dimensions of media competence, proposed by Ferrés and Piscitelli (2015), present in the publications of the largest online community of fans of The Handmaid's Tale (Hulu) in Brazil . Created on Facebook in 2017, the group The Handmaid's Tale - Brazil currently has more than 10,000 members, posts include information about the plot, links to download the seasons of the program, impressions about the episodes, among other contents. It is concluded that the fans share their impressions and doubts about the narrative unfoldings, explore new perspectives of the plot, resignificating the narrative arcs.
Downloads
References
BORGES, G. A literacia midiática no campo da comunicação. In Aula Magna, Universidade Federal Fluminense, Niterói. Programa de Pós Graduação em Mídia e Cotidiano, 2018.
DIJCK, J. V. The culture of connectivity: a critical history of social media. Oxford University, 2013.
FRAGOSO, S; RECUERO, R; AMARAL, A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
GROSSBERG, L. Is There a Fan in the House? The Affective Sensibility of Fandom. Lewis, Lisa (Org). The adoring audience: fan culture and popular media. Routledge, UK, p.50-68, 1992.
HIRSJÄRVI, I. Alfabetización mediática, fandom y culturas participativas. Un desafío global. In Anàlisi Monogràfic, n.48, p. 37-48, 2013. Disponível em: < https://ddd.uab.cat/record/112869>. Acesso em: 10 mar. 2019.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2008.
JENKINS, H. et al. Cultura da Conexão - Criando Valor e Significado por Meio da Mídia Propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
JENKINS, H. Fandom, Negotiation, and Participatory Culture. In BOOTH, P. (Ed.). A Companion to Media Fandom and Fan Studies.Oxford: John Wiley & Sons,p. 38-55, 2018.
JOHNSON, S. Tudo que é ruim é bom para você: como os games e a TV nos tornam mais inteligentes. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
LEMOS, A. Cibercultura - tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 6 ed. Porto Alegre: Sulina, 2013
MITTEL, J. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: NYU Press, 2015.
POTTER, J. The State of Media Literacy. In Journal of Broadcasting & Electronic Media, v. 54, n.4, p. 675-696, 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2q6yVyW>. Acesso em: 10 mar. 2019.
POTTER, J. Review of Literature on Media Literacy. In Sociology Compass, Oxford, v. 7, n.6, p.41-435, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/2EAx0ws>. Acesso em: 10 mar. 2019.
PRIMO, A. Interação mediada por computador - comunicação, cibercultura, cognição. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2014.
RECUERO, R. Comunidades virtuais - Uma abordagem teórica. DORNELLES, B. (Org.). Mídia, imprensa e novas tecnologias. Porto Alegre: Edipucrs, 212-240, 2002.
RÉGIS, F. et al. Seriados de TV e desenvolvimento de competências cognitivas: uma análise das séries “Perdidos no Espaço” e “Lost”. In Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 6, n.2, p. 160-173, 2008. Disponível em: <https://bit.ly/2S3lAE0>. Acesso em: 10 mar. 2019.
REINGOLD, H. A comunidade virtual. Lisboa: Gradiva, 1996.
SANDVOSS, C. Fans: The mirror of consumption. Cambridge: Polity, 2005.
SANTAELLA, L; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.
SCOLARI, C. A. Transmedia Literacy: Informal Learning Strategies and Media Skills in the New Ecology of Communication . In Revista Telos - Cuadernos de Comunicación e Innovación, 2016, 1-9. Disponível em: <https://goo.gl/1KtnZD>. Acesso em: 10 mar. 2019.
SIGILIANO, D; BORGES, G. Competência midiática: O ativismo dos fãs de The Handmaid’s Tale. In Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v.19, n.40, p. 106-122, 2018. Disponível em: < https://bit.ly/2PeuX58>. Acesso em: 10 mar. 2019.
SILVA, M. Origem do drama seriado contemporâneo. In Matrizes, v.9, n.1, p. 127-143, 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2R2gcj0>. Acesso em: 10 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.