CHILDHOOD AND YOUTUBE:

THE CHILDREN’S RECEPTION OF DIGITAL AUDIOVISUAL NARRATIVES

Authors

  • Lara Lima Satler Universidade Federal de Goiás - Brasil
  • Ana Júlia Carrijo Universidade Federal de Goiás - Brasil

Keywords:

reception, performances, mediations, vlog, culture

Abstract

This article discusses about the mediations between the cultural context of Brazilian society and the process of meaning negotiation made by the children's audience with the videos digitally distributed by youtubers. The methodologies which guide this text are the focus group and the bibliographic research. It presents results from an empirical research that investigated the perceptions of YouTube users about performance in communication and thinks about them as from Performance Studies and Mediation Theory. The discussions in field highlighted the tendency of the collaborators to associate the youtubers’ performance with an authentic and improvised discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Lima Satler, Universidade Federal de Goiás - Brasil

Pós-doutorado em Cultura Contemporânea (PACC/ UFRJ). Doutorado em Arte e Cultura Visual (PPGACV/ FAV / UFG), com financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG), em 2016. Professora-pesquisadora na Universidade Federal de Goiás (UFG). Autora do livro Tramas formativas em audiovisual (2017) e organizadora do livro Imagens, Olhares, Narrativas (2016).

Ana Júlia Carrijo, Universidade Federal de Goiás - Brasil

Orientanda de iniciação científica. Graduanda do curso Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda, na Universidade Federal de Goiás. Atua como pesquisadora júnior do Núcleo de Pesquisa em Teoria da Imagem, na Faculdade de Informação e Comunicação (FIC/UFG) e é pesquisadora voluntária do programa de iniciação científica da UFG.

 

References

BURGESS, J; GREEN, J. YouTube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

COGO, Denise; BRIGNOL, Liliane. “Redes sociais e os estudos de recepção na internet”. Revista Matrizes, São Paulo, ano 4, nº 2, jan/jun - 2011.

COSTA, M. E. B. “Grupo Focal”. In: BARROS, A. T., JUNQUEIRA, R. D., Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2ª edição. São Paulo: Editora Atlas, 2005, p. 180-192.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. “Circuitos de cultura/circuitos de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e da recepção”. Revista CMC - comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, nº 11, 2007.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2015.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. “Pistas para entre-ver meios e mediações”. In: prefácio à 5a

edição castelhana incluída na reimpressão de Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.

MARQUES, A. C. S.; ROCHA, S. M. “A produção de sentidos nos contextos de recepção: em foco o grupo focal”. Revista Fronteiras - estudos midiáticos, Porto Alegre, v VII, nº 1, janeiro/abril - 2006.

MONTAÑO, Sonia. “A construção do usuário na cultura audiovisual do YouTube”. Revista Famecos - mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, v. 24, nº 2, maio/agosto - 2017.

MOTA, Mauricio e PEDRINHO, Suzana. “Conciliando pensar e fazer com o YouTube, ou a “fábrica de presentes””. In: BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. Youtube e a revolução digital: como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

SAGGIN, Lívia; BONIN, Jiani. “Problematizações para pensar as apropriações/produções digitais de jovens”. In: XXV Encontro Anual da Compós, 2016, Goiânia: Universidade Federal de Goiás.

SIBILIA, Paula. “Autenticidade e performance: a construção de si como personagem visível”. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, Porto Alegre, v. 17, nº 3, set/dez - 2015.

STUMPF, I. R. C. “Pesquisa bibliográfica”. In: BARROS, A. T., JUNQUEIRA, R. D., Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2ª edição. São Paulo: Editora Atlas, 2005, p. 51-61.

Published

2019-07-19

How to Cite

SATLER, L. L.; CARRIJO, A. J. CHILDHOOD AND YOUTUBE:: THE CHILDREN’S RECEPTION OF DIGITAL AUDIOVISUAL NARRATIVES. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 49–70, 2019. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/378. Acesso em: 3 jul. 2024.