Light, Camera, Action:
how the characters built their auto representation before the camera in the documentary Edifício Master
Keywords:
documentary, mise-en-scène, staging, Eduardo CoutinhoAbstract
The article intends to do a study of the documentary mise-en-scène and the way the characters stand before the camera in the film Edifício Master (2002), by director Eduardo Coutinho. The documentary brings testimonials from residents of the Edifício Master, which is located in Copacabana - RJ, where we can observe how each one takes the stage and builds his staging before the director and the camera. The concept of automise-en-scène by the French author Jean-Louis Comolli will be worked on to analyze this self-representation of each one. In addition, it will also be analyzed how Coutinho explicitly explains the film process and the mise-en-scene to the viewer.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Lisboa: Texto & Grafia, 2008
BAZIN, André. O cinema: ensaios.São Paulo, Ed Brasiliense, 1991
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: A encenação no cinema. Campinas, Ed Papirus, 2009
CARVALHO, Helena Oliveira Teixeira. Transformação: um olhar sobre transexuais de Juiz de Fora.Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016
COMOLLI, Jean-Louis. Vere poder: A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Humanitas, 2008.
DINIZ, Felipe Maciel Xavier. O jogo da encenação no cinema de Eduardo Coutinho. Recife: anais do XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2011.
FIGUEIRÔA, Alexandre; BEZERRA, Cláudio; FECHINE, Yvana. O documentário como Encontro: entrevista com Eduardo Coutinho. In: Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. PUC-SP, v. 6,São Paulo, 2003. ISSN: 1982-2553. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1348. Acesso em: 30 de junho 2017.
RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... O que é mesmo documentário? São Paulo, Ed. Senac, 2008.
______, Fernão Pessoa. Cinema Verdade no Brasil. In: TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Documentário no Brasil: Tradição e transformação. São Paulo, Summus, 2004.
______, Fernão Pessoa. A ‘mise-en-scène” do documentário. In: Revista Cine Documental,n.4, Venezuela, 2011. ISSN: 1852-4699. Disponível em http://revista.cinedocumental.com.ar/4/teoria.html. Acesso em 25 de maio de 2017.
______, Fernão Pessoa. A ‘mise-en-scène’ do documentário: Eduardo Coutinho e João Salles. In: Revista Rebeca. Socine, v.1, n.1, 2012. Disponível em https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/8. Acesso em 25 de maio de 2017.
XAVIER, Ismail. Indagações em torno de Eduardo Coutinho e seu diálogo com a tradição moderna. In: Comunicação e Informação. UFG-GO, v.7, p.180-187, Goiás. Disponível em https://www.revistas.ufg.br/ci/article/view/24304/14101. Acesso em 01 de junho de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.