audiovisual formats at the connective digital ecosystem: particularities and challenges

Authors

  • Luiza de Mello Stefano Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Soraya Maria Ferreira Vieira Tecnologia da Inteligência e Design Digital - TIDD/SP

Keywords:

Digital ecosystem, Flow, TV, BBB

Abstract

This research aims to understand how the communication dynamics of television media products are being altered from the emergence of a digital connective ecosystem. We propose to identify the strategies that emerge in this multiplatform environment. When using the Big Brother Brasil reality show as a study object, we realize that the television audiovisual has invested in transmedia actions and an expanded flow to distribute and circulate its content, but has not yet found an effective strategy to deal with resiginifcation and the impact of the fans on their communication dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEGRIA, João. Reality show: breve exercício de circunscrição do gênero narrativo. In: DUART, E. E.; CASTRO, M. L. D. Televisão: entre o mercado e a academia. Porto Alegre: Sulina, 2006.

DI FELICE, Massimo. Redes sociais digitais, epistemologias reticulares e a crise do antropomorfismo social. Revista USP, São Paulo, n. 92, p.6-19, 28 fev. 2012.

CANNITO, Newton. A televisão na era digital – interatividade, convergência e novos modelos de negócio. São Paulo: Plexus, 2010.

CAPANEMA, Letícia. A televisão no Ciberespaço. São Paulo, 2009.

_________________. A televisão expandida: das especificações às hibridizações. Ver. Estud. Comum., Curitiba, v. 9, n. 20, p. 193-202, set./dez. 2008.

FECHINE, Yvana., et al. Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. In: LOPES, Maria I. V. de (Org.). Como pensar os conteúdos transmídias na teledramaturgia brasileira? Uma proposta de abordagem a partir das telenovelas da Globo. Porto Alegre: Sulina, 2013.

FECHINE, Yvana. A programação da TV no Cenário de Digitalização dos Meios: configurações que emergem dos Reality Shows. In: FREIRE FILHO, J. A TV em transição: tendências de programação no Brasil e no mundo. Porto Alegre: Sulina, 2009.

FERREIRA, Soraya. TV na Web: estratégias interativas em emissora com tradição televisiva.

In: ENCONTRO DA SOCINE, 19, 2015. Campinas. Anais... Campinas, 2015. 15 p.

Disponível em: <https://associado.socine.org.br/anais/2015/15427/soraya_maria_ferreira_vieira/tv_na_web_e

strategias_interativas_em_emissora_com_tradicao_televisiva>. Acesso em 15 out. 2017.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.

______________. Textual poachers: television fans and participatory culture. New York: Routledge, 1992.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Cultura da Conexão - Criando Valor e Significado por Meio da Mídia Propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

MACHADO, Arlindo. Fim da Televisão? Revista Famecos. Mídia e Tecnologia. Porto Alegre: PUCRS, janeiro/abril2011.

STEFANO, Luiza. Convergência Midiática e Segunda Tela: uma análise das plataformas online do Big Brother Brasil. Monografia – Faculdade de Comunicação Social, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

STEFANO, Luiza. Pelo fluxo da TV e Web: Uma análise da reconfiguração televisiva a partir do fluxo de convergência bilateral. In: ENCONTRO REGIONAL DE COMUNICAÇÃO, 12, 2017. Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: 2015. p. 655-671. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/sudeste2017/resumos/R58-0188-1.pdf>. Acesso em 06 out. 2017.

WILLIAMS, Raymong. Televisão: tecnologia e forma cultural. Tradução: Marcio Serelle; Mário F. I. Viggiano. 1 ed. São Paulo: Boitempo; Belo Horizonte, MG: PUCMinas, 2016.

Published

2017-12-18

How to Cite

STEFANO, Luiza de Mello; VIEIRA, Soraya Maria Ferreira. audiovisual formats at the connective digital ecosystem: particularities and challenges. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 29–43, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/324. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.