not everything is what it seems: between the documentary and the television reportage in the case of boate kiss

Authors

Keywords:

Audiovisual production, Documentary, Television reporting, Boate Kiss

Abstract

This article addresses the reasons why television documentary and reporting are constantly confused at a time when it is known, at least theoretically, that such audiovisual production shave particular aspects. Based on the analysis of three different audiovisual productions (a report, a large report and a documentary) involving the events related to Kiss Boate in January 2013, this research points the approach and fragility in the distinction of these materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Matos dos Matos, Universidade Federal de Uberlândia - (UFU)

Doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo (USP), Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) e Mestre em Comunicação pela mesma instituição (UNESP). Docente do Programa Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (PPGCE) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e do curso de Jornalismo da mesma instituição.

Giovana Silveira Santos, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Mestranda com pesquisa em andamento no Programa Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (PPGCE) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduada em Comunicação Social habilitação em Jornalismo pela mesma instituição.

References

BENTES, Ivana. Vídeo e Cinema: rupturas, reações e hibridismo. In.: Made in Brasil. três décadas do vídeo brasileiro. Arlindo Machado (org.). Itaú Cultural. São Paulo. 2003.

BERNARD, Sheila Curran. Documentário:técnicas para uma produção de alto impacto. Tradução: Saulo Krieger. Rio de Janeiro: Campus, 2008.

BRUZZI, Stella. New Documentary: A CriticalIntroduction. Londres: Routledge, 2000.

CAIXETA, Rubem; GUIMARÃES, César. Pela distinção entre ficção e documentário, provisoriamente. In.: COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder - a inocência perdida: cinema, televisão ficção, documentário. Editora UFMG, Belo Horizonte, 2008.

CHION, Michel. La audiovisión: Introducción a unanálisis conjunto de laimagen y el sonido. Barcelona: Nathan, 1993. p. 15-19. Tradução: AntonoLópes Ruiz.

COMPARATO, Luís Filipe Loureiro. Da criação ao roteiro: edição revista e atualizado, com exercícios práticos. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

EMERIM, Cárlida. O texto na reportagem de televisão. Bagé, 2010.

EVANS, Elizabeth. Transmedia television: audiences, new media, and daily life. New York/London: Routledge, 2011.

FIELD, Sydney. Manual do roteiro:os fundamentos do texto cinematográfico. 14. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

GAUDENZI, Sandra. The interactivedocumentary as a living documentary. In: Doc On-line: Revista Digital de Cinema Documentário. n. 14, p. 9-31, 2013. Disponível em: <http://www.doc.ubi.pt/14/doc14.pdf >. Acesso em: 18 abr. 2016.

INQUÉRITO Policial. Incêndio na Boate Kiss: apurações. Polícia Civil do Estado do Rio Grande do Sul, 2013.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua. Cultura da Conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. Tradução Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KAVKA, Misha. Reality TV: TV genres. Edinburgh University Press: 2012.

LEVIN, Tatiana. Do documentário ao webdoc – questões em jogo num cenário interativo. Doc Online: Revista Digital de Cinema Documentário, 2013, 71-92p. Disponível em:http://www.doc.ubi.pt/14/doc14.pdf. Acesso em 03 jun 2016.

MEDINA, Cremilda de Araújo. Entrevista:o diálogo possível. 5. ed. São Paulo: Ática, 2008.

MURRAY, Susan. “I thinkweneed a new name for it”: the meeting ofdocumentaryand Reality TV. In: MURRAY, Susan; OUELLETTE, Laurie. Reality TV: remakingtelevisionculture. New York, London: New York University Press, 2004.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução: Mônica Saddy Martins. São Paulo: Papirus, 2005.

NODARI, Sandra. Ônibus 174: A relação entre imagem e voz no telejornal e no documentário. 2006. 143 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado em Comunicação e Linguagens, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2006.

PATERNOSTRO, Vera Íris. O texto na TV: manual de telejornalismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

PENAFRIA, Manuela. O filme documentário:história, identidade e tecnologia. Lisboa: Edições Cosmos, 1999.

PENAFRIA, M.. A Web e o documentário: uma dupla inseparável?. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, América do Norte, 1, jan. 2014. Disponível em: <http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/55>. Acesso em: 24 Fev. 2017.

PRIEST, Susanna Hornig. Pesquisa de mídia. Porto Alegre: Penso, 2011.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... O que é mesmo documentário? 2. ed. São Paulo: Senac, 2013.

SOARES, Sérgio José Puccini. Documentário e roteiro de cinema: da pré-produção a pós-produção. 2007. 236 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós- Graduação em Multimeios, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

SOBRINHO, Gilberto Alexandre. João Batista de Andrade e o moderno documentário brasileiro: intervenção, ruptura e reflexão. Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. Julho-Dezembro, Ano 1. Número 2, 2012.

SOUSA, Jorge Pedro. Teorias da Notícia e do Jornalismo. Letras Contemporâneas e Argos/UNOESC: Florianópolis, 2002.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular,. 2004.

VIZEU, Alfredo. Decidindo o que é notícia: os bastidores do telejornalismo.1997. 152 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Comunicação Social, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1997.

YORKE, Ivor. Jornalismo diante das câmeras. São Paulo: Summus, 1998.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3a edição. Revista e ampliada. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2017-12-18

How to Cite

MATOS, Vanessa Matos dos; SILVEIRA SANTOS, Giovana. not everything is what it seems: between the documentary and the television reportage in the case of boate kiss. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 150–167, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/304. Acesso em: 29 mar. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.