HIP HOP AND THE CONSTRUCTION OF THE ACCENTRIC CULTURAL IDENTITY: SPACES OF INFORMAL FORMATION AND LEARNING

Authors

  • Juarez Tadeu de Paula Xavier UNESP
  • Carolina Bataier UNESP
  • Meiriane Jordão da Silva UNESP

Keywords:

Places of learning, on demand, The Get Down, Hip Hop

Abstract

In research conducted with young people aged 14 to 23, students of the public school system and linked to the Hip Hop movement, it is noticed that the content offered on the Internet works as an alternative to the traditional education to which these young people have access in the classroom . The content of The Get Down series brings to these young people information that goes beyond what is seen within the conventional classroom environment, in addition to arousing curiosity about unilateral issues within the classroom environment outside of the curriculum established by the government, taking into account the knowledge acquired in the life of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juarez Tadeu de Paula Xavier, UNESP

Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina da Universidade de São Paulo - PROLAM/USP (2004), com ênfase em Comunicação e Cultura. Pesquisador do Centro de Estudos Latino Americano sobre Cultura e Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de S. Paulo (Celacc/ECA/USP); professor da Universidade Estadual Paulista na Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (Unesp/Faac); coordenador executivo do Núcleo Negro Unesp para a Pesquisa e Extensão (NUPE).

Carolina Bataier, UNESP

Graduada em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo, é aluna regular do Programa de Pós Graduação em Mídia e Tecnologia na Unesp (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho) e membro do grupo de estudos e pesquisa em Economia Criativa NeoCriativa. Profissionalmente, atuou em jornal impresso diário, telejornal e desenvolve o projeto Interior Cultural, de divulgação cultural no interior de São Paulo.

Meiriane Jordão da Silva, UNESP

Graduação em História pela Universidade do Sagrado Coração (2012). Tem experiência na área de História, com ênfase em História.Especialista em Antropologia Cultural pela Universidade do Sagrado Coração (2016),atualmente aluna mestrando no programa Mídia e Tecnologia, FAAC, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho" - UNESP(2017), pesquisadora em Economia Criativa no Núcleo de Pesquisa e Observação em Economia Criativa, NeoCriativa (UNESP)(2017)

References

BATAIER, Carolina. Em prédio antigo, Casa do Hip Hop traz o futuro. [online] Disponível em: https://interiorcultural.com.br/2017/02/16/casa-do-hip-hop-de-bauru/

CETIC. TIC Domicílios, 2015. Disponível em: http://cetic.br/pesquisa/domicilios/

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17a ,ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FOCHI, Marcos Alexandre Bazeia. Hip Hop brasileiro: Tribo urbana ou movimento social? [online] Disponível em: http://www.faap.br/revista_faap/revista_facom/facom_17/fochi.pdf

GALEANO, Eduardo. As Veias Abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2010.

DRAGON, Alfonso Gumucio (2003). Take five: A Handful of Essential for ICTS in Development. In: The One to Watch: Radio, New ICTs and Interactivity. Friedrich Ebert Foundation and Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome, 2003.

SANTOS, Milton (2001). Por uma outra globalização. Rio de Janeiro: Editora Record.

SOUZA,Jessé (2011). A ralé brasileira: Quem é e como vive. Belo Horizonte .Editora UFMGF

TOYAMA, Kentaro (2010). Can Technology End Poverty? Boston: Boston Review. Disponível em: <http://bostonreview.net/forum/can-technology-end-poverty> Acesso em: 20 de Abr. 2017.

Published

2017-07-19

How to Cite

DE PAULA XAVIER, Juarez Tadeu; BATAIER, Carolina; JORDÃO DA SILVA, Meiriane. HIP HOP AND THE CONSTRUCTION OF THE ACCENTRIC CULTURAL IDENTITY: SPACES OF INFORMAL FORMATION AND LEARNING. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 105–114, 2017. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/283. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.