CONSUMER AND COMPANIES DO NOT CLAIM HERE: TRADING, CONFLICT AND COEXISTENCE IN SOCIAL NETWORKS ON THE INTERNET

Authors

  • Marcelo da Silva Universidade Federal do Maranhão

Keywords:

Conflito, Convivência, Reclame AQUI, Consumidor, Organização

Abstract

Putting into practice rules of coexistence, respect and empathy is one of the essential challenges in the consumer / organization binomial with the expansion of the spaces of vocalization of the disappointments and discontentments of the contemporary consumer; this article summarizes some of the meanings in the negotiation discourse of the subject inscribed on the social site Reclame HERE. The theoretical discussions, as well as the discursive analysis that we carry out, present cohabitation and generosity as conditio sine qua non to organize the coexistence between the contradictory points of view in the virtual agora.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa : Edições 70, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro : Zahar, 1999.

___________. Vida para consumo: Transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro : Zahar, 2008.

__________. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro : Zahar, 2011.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: Ética do humano – compaixão pela terra. 15. ed. Petrópolis : Vozes, 2008.

BRANDÃO, Helena Nagamine. Enunciação e construção do sentido. In: FÍGARO, Roseli (Org.). Comunicação e Análise do Discurso. São Paulo : Contexto, 2012.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. São Paulo :Summus, 2003.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri : Manole, 2005.

__________. A sociedade da decepção. Barueri : Manole, 2007.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo : Parábola, 2008.

MATTELART, Armand. A globalização da comunicação. Bauru : Edusc, 2000.

PINTO, Milton José. Comunicação e discurso: introdução à análise de discursos. 2ª ed. São Paulo: Hacker, 2002.

RECLAME AQUI. www.reclameaqui.com.br. Acesso em Setembro de 2015.

RECLAME AQUI. www.reclameaqui.com.br. Acesso em Janeiro de 2016.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização. 23. ed. Rio de Janeiro : Record, 2013.

SHANNON, Claude E.; WEAVER, Warren. A teoria matemática da comunicação. 11. ed. São Paulo: DIFEL, 1975.

WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Brasília : Ed. Universidade de Brasília, 2004.

_______. É preciso salvar a comunicação. São Paulo : Paulus, 2006.

______. Informar não é comunicar. Porto Alegre : Sulina, 2011.

Published

2016-12-22

How to Cite

DA SILVA, M. CONSUMER AND COMPANIES DO NOT CLAIM HERE: TRADING, CONFLICT AND COEXISTENCE IN SOCIAL NETWORKS ON THE INTERNET. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 171–188, 2016. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/274. Acesso em: 3 jul. 2024.