Television franchising: Production, sales and circulation processes

Authors

  • Ana Paula Silva Ladeira Costa UFF
  • Antonio Carlos (Tunico) Amancio UFF

Keywords:

Mercado de Televisão, Franquias televisivas, Formatos

Abstract

The article addresses issues related to the production and sale of television franchises, differentiating this commercial process from the others. Bibliographical research and in-depth interviews with professionals from broadcasters and producers in Latin America have indicated that the sale of franchises is more complex, characterized by mechanisms to protect the format, professionalization of trade, a greater variety of offerings and agents in the international market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Silva Ladeira Costa, UFF

Doutora em Comunicação pela UFF.

Antonio Carlos (Tunico) Amancio, UFF

Doutor em Comunicação e Artes pela USP, Professor Associado do Curso de Cinema e Vídeo da UFF.

References

BUSTAMANTE, E. La televisión económica: financiación, estrategias y mercados. 2ª ed. Barcelona: Editorial Gedisa, 2004.

CALABRE, L. No tempo das radionovelas. Comunicação & Sociedade. São Bernardo do Campo: PósCom-Metodista, a. 29, n. 49, p. 65-83, 2007.

CARTILHA – O que é uma franquia? S/l: Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior, 2005. Disponível em: <http://www.portaldofranchising.com.br/Arquivos/O%20QUE%20%C3%89%20FRANQUIAFinalVCx.pdf> Acesso em: 25 set. 2012.

DUARTE, E. Televisão: ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004.

FRAPA Report 2009: TV formats to the world. FRAPA: Cologne, 2009.

GARAYCOCHEA, O. Telenovelas chilenas: panorama de una escritura sometida. I Encuentro Brasil-Chile de Ciencias de la Comunicación. Santiago de Chile: Universidad Catolica de Chile, 2007.

GRIGNAFFINI, G. I generi televisivi. Roma: Carocci,2004.

MARTÍN-BARBERO, J; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. Trad.: Jacob Gorender. 2 ed. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2004.

MORAN, A. ; MALBON, J. Understanding the global TV format. Bristol: Intellect Books, 2006.

MORAN, A. New flows in global TV. Bristol: Intellect Books, 2006.

SALÓ, G. ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa, 2007.

STRAUBHAAR, J. As múltiplas proximidades das telenovelas e das audiências. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Telenovela: internacionalização e interculturalidade. São Paulo: Loyola, 2004.

SYDENSTRICKER, I. Telenovelas latino-americanas: é tudo sempre a mesma coisa? In: Ensaio Geral, vol. 2, n.3, 2010. p.39-53. Disponível em: <http://www.revistaeletronica.ufpa.br/index.php/ensaio_geral/article/view/115/41> . Acesso em 11 dez.2012.

WAISBORD, S. McTV: Understanding the Global Popularity of Television Formats. Television & New Media, 2004.

Entrevistas

BRIGARD, J. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Bogotá: 22 maio 2012

BUSOLI, D. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. São Paulo: 12 jan. 2012

CAMPI, M. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012.

CILLEY, G. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 26 set. 2011

GONZÁLES, C. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. São Paulo: 02 maio 2012

PANTALEÓN, C. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012.

SHAMA, J. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 08 mar. 2012

TEVAH, V. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 12 mar. 2012

WASSERMAN, M. Entrevista concedida a Ana Paula Silva Ladeira Costa. Buenos Aires: 27 set. 2011

Published

2015-06-28

How to Cite

SILVA LADEIRA COSTA, A. P.; CARLOS (TUNICO) AMANCIO, A. Television franchising: Production, sales and circulation processes. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 154–173, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/223. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas