Design, advertising and neuroscience: an interdisciplinary reflection in times of media convergence

Authors

  • Diogo Rógora Kawano USP
  • Eva Jussara Carvalho Furtado USP
  • Leandro Leonardo Batista USP

Keywords:

design, publicidade, convergência midiática, eye tracking, neurociência

Abstract

This article aims to conduct an interdisciplinary reflection relating to the spheres of design, advertising and neuroscience in order to present and discuss how the scientific studies involving the eye tracking methodology can help in the understanding of the attentional processes related to the experience of the users with the media. To do so, a review of the bibliography was carried out containing some of the main empirical studies in the three scopes described above. As a main result, it is noted that the approximation of these areas brings a profitable discussion to the sphere of media convergence, although few researched have been done in Brazil, evidencing a need for further studies in this direction.

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Author Biographies

Diogo Rógora Kawano, USP

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação – PPGCOM-USP, mestre e bacharel pela mesma instituição. Membro do Centro de Comunicação e Ciências Cognitivas - 4C USP.

Eva Jussara Carvalho Furtado, USP

Mestranda em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Membro do Centro de Comunicação e Ciências Cognitivas - 4C USP. Bacharel em Design – habilitação em projeto de produto pela Universidade do Estado do Pará (UEPA).

Leandro Leonardo Batista, USP

Professor Doutor em Comunicação Social - University of North Carolina, docente da Escola de Comunicações e Artes da USP (ECA-USP) e membro do Centro de Comunicação e Ciências Cognitivas – 4C USP.

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Published

2015-06-28

How to Cite

RÓGORA KAWANO, Diogo; JUSSARA CARVALHO FURTADO, Eva; LEONARDO BATISTA, Leandro. Design, advertising and neuroscience: an interdisciplinary reflection in times of media convergence. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 79–100, 2015. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/219. Acesso em: 24 nov. 2024.

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