Neotv: metalanguage brands in Brazil
Keywords:
Televisão Brasileira, Neotevê, Metalinguagem, EstéticaAbstract
Between the 1980s and 2000s, there are important changes in relation to the aesthetic and narrative characteristics of TV in Brazil, especially in the way it speaks of itself. This article presents a mapping of programs from different broadcasters throughout these 30 years, aiming to observe the transformation of the characteristics related to metalanguage throughout this period, in Brazilian television. It is based on the concept of Neotevê, proposed in the 1980s by Eco (1986) and Casetti and Odin (2012), in order to also update it in this new scenario.Downloads
References
ARONCHI DE SOUZA, J. C. Gêneros e formatos na televisão brasileira. São Paulo: Summus, 2004.
AUMONT, Jacques. A estética do filme. São Paulo: Papirus, 1995.
______. A imagem. São Paulo: Papirus, 1993.
______; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Texto & Grafia, 2004.
CASETTI, Francesco; ODIN, Roger. Da Paleo à Neotelevisão: abordagem semiopragmática. Tradução de REICHELT, Henrique R. In: Ciberlegenda: Os novos caminhos da produção, espectatorialidade e do consumo televisivo na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense (UFF), n. 27, 2012.
DEJAVITE, Fábia A. INFOtenimento: informação + entretenimento no jornalismo. São Paulo: Paulinas, 2006.
DUARTE, Elizabeth Bastos. Televisão: Ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004.
ECO, Umberto. Tevê: a transparência perdida. In: Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
FAHLE, Oliver. Estética da televisão: passos rumo a uma teoria da imagem em televisão. In: GUIMARÃES, César; LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos Camargos (orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
FECHINE, Yvana. O vídeo como um projeto utópico de televisão. In: MACHADO, Arlindo (org.). Made in Brasil: Três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras: Itaú cultural, 2007.
GOMES, Itânia Maria Mota. O embaralhamento das fronteiras entre informação e entretenimento e a consideração do jornalismo como processo cultural e histórico. In: DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria Lília Dias de. Em torno das mídias: práticas e ambiências. Porto Alegre: Sulina, 2008.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.
JOST, François. Compreender a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2007.
______. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.
MACHADO, Arlindo (org.). Made in Brasil: Três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras: Itaú cultural, 2007.
METZ, Christian. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2010.
______. Linguagem e Cinema. São Paulo: Perspectiva, 1971.
MITTELL, Jason. Genre and Television. New York: Routledge, 2004.
NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.
SERELLE, Márcio. METATEVÊ: a mediação como realidade apreensível. In: MATRIZES / Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo. Vol. 2, nº 2, (1º semestre de 2009). São Paulo: ECA/USP, 2009.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.
TORRES, Carla S. D. ROSSINI, Miriam de S. A TV POR ELA MESMA: Formas de metalinguagem e de autorreflexividade no Brasil. In: Bienal Chile
TORRES, Carla S. D. A incursão da TV sobre se própria: metalinguagem e autorreflexividade na série No Estranho Planeta dos Seres Audiovisuais, da TV Futura. In: 11ª Semana da Imagem na Comunicação. São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), maio de 2013.
______. Aspectos da processualidade audiovisual na construção de si próprio: Um olhar sobre o programa Profissão Repórter. In: Anais do Simpósio Internacional: Imagem, cultura visual e história da arte. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), 2012.
______. INFOtenimento na televisão: a tênue fronteira entre informação e entretenimento no encontro do telejornal com a revista eletrônica. In: Anais do Seminário Internacional Análise de Telejornalismo: desafios teórico-metodológicos. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 21 a 23 de agosto de 2011.
TRIGO, Luiz Gonzaga Godói. Entretenimento: uma crítica aberta. São Paulo: SENAC, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.