Considerations on image cult in Game of Thrones: aesthetic experience and reception

Authors

  • Adriana Corrêa Silva Porto Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Fernando Gonçalves PPGCOM-UERJ

Keywords:

Imagem, estética, culto, recepção, fãs

Abstract

The objective of this work is to investigate the relation between the aesthetic experience established by the images of the series of Game of Thrones and the capacity of these to become objects of worship among the fans. Considering the relational process between human and nonhuman as potential generator of aesthetic effects, we propose a reflection on the circulation of expressive materials as a stimulus to the aesthetic fruition. Within this perspective, we intend to identify the role of the image in the plots that entangle men and technological apparatuses, as well as the relationship of worship established between them as a way of problematizing the relationship between man and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Corrêa Silva Porto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Fernando Gonçalves, PPGCOM-UERJ

Doutor em Comunicação pela ECO-UFRJ e Professor do PPGCOM-UERJ.

References

BRAGA, José Luiz. Experiência estética & mediatização. In GUIMARÃES, César; LEAL, Bruno Souza; MENDONÇA, Carlos. Entre o sensível e a Comunicação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p.73-88.

CALABRESE, Omar. A idade neobarroca. São Paulo: Martins Fontes; Lisboa: Edições 70, 1988.

CÂNDIDO, Celso. A desconstrução do belo. São Leopoldo: Revista Magis Unisinos. Abr-Mai 2010. Disponível em: http://www.magis.unisinos.br/index.php?option=com_content&view=article&id=127&secao=18. Acesso em: 16 jan. 2013.

ECO, Umberto. Arte y belleza en la estetica medieval. Barcelona: Lumen, 1999.

______. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

FELINTO, Erick; SANTAELLA, Lucia. O explorador de abismos: Vilém Flusser e o pós-humanismo. São Paulo: Paulus, 2012.

______; ANDRADE, Vinícius. A vida dos objetos: um diálogo com o pensamento da materialidade da comunicação. Rio de Janeiro: Revista Contemporânea, v.3, nº 1, p. 75-94, jan–jun 2005.

FLUSSER, Vilém. A filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Reading for the Stimmung? About the Ontology of Literature Today. Boundary 2, vol. 35, issue 3, Fall 2008, p. 213-221.

JANCOVICH, Mark et al. In: Mark Jancovich, Antonio Lazaro Reboll, Julian Stringer and Andy Willis. Defining Cult Movies: The Cultural Politics of Oppositional Taste. Eds. Jancovich et al. Manchester: Manchester University Press, 2003, p. 1-13.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Salvador: Edufba, 2012; Bauru, São Paulo: Edusc, 2012.

______. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.

PERNISA, C. J.; LANDIM, Marisa. O pensamento como imagem. In: FIORESE, F. F.; ALVARENGA N. A. (Orgs.). Walter Benjamin: imagens. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO Experimental / Editora 34, 2005.

SANSEVERO, Angélica. Barroco: percursos e contrastes. São Paulo: Revista Digital Arte. Ano V, nº 8 – Out. 2007. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-08/trabalhos/31.htm. Acesso em: 15 jan. 2013.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objects techniques. 4a ed. Paris: Aubier, 2008.

TEIXEIRA, Felipe Charbel. Aby Warburg e a pós-vida das Pathosformeln antigas. In: História da Historiografia, nº 5, 2010, pp. 134-147.

Published

2013-08-11

How to Cite

CORRÊA SILVA PORTO, A.; GONÇALVES, F. Considerations on image cult in Game of Thrones: aesthetic experience and reception. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 159–175, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/133. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas