Mobile Devices as Potentiators of Interactive Digital Television: Challenges and Uses of the Second Screen in TV Journalism

Authors

  • Elane Gomes da Silva UFPB- Universidade Federal da Paraíba
  • Ed Porto Bezerra Universidade Federal da Paraíba PPGC-UFPB

Keywords:

Convergência, Televisão, Segunda Tela, Telejornalismo

Abstract

The present work is the result of a research in development and aims to identify the possibilities of using a mobile device in the construction of a television news. We understand that in times of technological convergence, information products are produced in a way that generates ideas and discussion among groups of people. In this sense, the need arises to apply complementary items to the produced content, in order to make the subject treated as complete as possible. The second screen is intended to add information to that broadcast on a live TV show. The reconfiguration of TV is necessary to suit the use of mobile media, which serve as second screen. We will present a general survey on the use of second screen applications on national and foreign TV stations. We will discuss its uses and the perspectives created with the appearance of this new form of consumption of information that agglutinates the TV and the Internet, highlighting the telejournalistic area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elane Gomes da Silva, UFPB- Universidade Federal da Paraíba

Mestranda da Linha Culturas Midiáticas Audiovisuais do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPB- Universidade Federal da Paraíba. Integrante do Grupo de Pesquisa em Processos e Linguagens Midiáticas – GMID/PPGC-UFPB.

Ed Porto Bezerra, Universidade Federal da Paraíba PPGC-UFPB

Pós-doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Estagiário Sênior no College of Communication da University of Texas (Knight Center for Journalism in the Americas). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPB- Universidade Federal da Paraíba. PPGC-UFPB.   Bolsista da CAPES – Proc. Número BEX 1487/12-4.

References

AQUINO, Maria Clara. Interatividade e participação em contexto de convergência midiática. Artigo publicado nos anais do Simpósio em tecnologias digitais e sociabilidade – SimSocial 2011. Salvador.

BOOTH, Paul. The Television Social Network: Exploring TV Characters. Communications Studies, 63:3, 309- 327. College of Communication, Depaul University. Junho 2012.

CANNITO, Newton Guimarães. A Televisão na era digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócio. São Paulo: Summus, 2010.

CARLÓN, Mario. SCOLARI, Carlos A. El fin de lós médios massivos- El comienzo de um debate. La Crujía, Buenos Aires, 2009.

DIZZARD JR., Wilson. A Nova Mídia. Jorge Zahar Editor. Rio de Janeiro, 2000.

DONATO, Aline. PUHL, Paula. Os caminhos da convergência da Televisão na Web.

Trabalho apresentado no XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, realizado em setembro de 2011.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: 2º edição. Aleph, 2009.

JENSEN, Klaus Bruhn. Media Convergence: the three degrees of network, massa and interpesonal communication. Routledge. New York, 2010.

JOST, François. Novos comportamentos para antigas mídias ou antigos comportamentos para novas mídias? Publicado em revistas Matrizes – Ano 4 – nº 02 janeiro/junho de 2011. São Paulo.

MILLER, Toby. A televisão acabou, a televisão virou coisa do passado, a televisão já era. In: FREIRE FILHO, João (org). A TV em transição: tendências de programação no Brasil e no mundo. Porto Alegre: Sulina-Globo Universidade, 2009.

MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro das narrativas no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural, Editora Unesp, 2003.

PICCININ, Fabiana. Analógico ao Digital: notas sobre o telejornal em transição. In: SOSTER, Demetrio e SILVA, Fernando (Org). Metarmofoses Jornalísticas 2: reconfiguração e forma. Rio Grande do Sul: EDUNISC, 2009.

TOURINHO, Carlos. Inovação no Telejornalismo: O que você vai ver a seguir. Vitória: EspaçoLivros, 2009.

The rise and rise of ‘second screening’. Disponível em . Acesso em: 15 nov. 2012

TV and Video. An analysis of evolving consumer habits. Disponível em <http://www.ericsson.com/res/docs/2012/consumerlab/tv_video_consumerlab_report.pdf >. Acesso em: 15 nov. 2012

Broadcast industry not capitalising on rise of the second screen.Disponível em: <http://www.redbeemedia.com/sites/all/files/downloads/second_screen_research.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2012

Personagens, especialistas e emissoras falam sobre como a Internet mudou a forma de ver TV. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/revista-da-tv/personagens-especialistas-emissoras-falam-sobre-como-Internet-mudou-forma-de-ver-tv-5605969>. Acesso em: 15 nov. 2012

New ‘Screen Life’ research from Thinkbox reveals how TV benefits from second

screens. Disponível em: <http://www.thinkbox.tv/multi-screening-encourages-more-tv-

and-ad-viewing>. Acesso em: 15 nov. 2012

TV Cultura oferece recurso de segunda tela para telespectadores. Disponível em http://canaltech.com.br/noticia/tvs/TV-Cultura-oferece-recurso-de-segunda-tela-para-telespectadores/ Acesso em 01 de abril de 2013.

TV do futuro terá tablet como segunda tela. Disponível em: http://info.abril.com.br/noticias/tecnologia-pessoal/tv-do-futuro-tera-tablet-como-segunda-tela-16012013-15.shl > Acesso em 20 de janeiro de 2013.

Cauda longa e a segunda tela, tudo a ver. Disponível em: http://tvdi.egc.ufsc.br/index.php/novidades/noticias/247-a-cauda-longa-e-a-segunda-tela-tudo-a-ver Acesso em 01 de abril de 2013.

Twice as much TV? How networks are adapting to the second screen. Disponível em http://www.cnn.com/2012/09/15/showbiz/tv/second-screen-tv-our-mobile-society. Acesso em 20 de abril de 2013.

CNN adapts the second screen to TV news. Disponível em http://blog.scribblelive.com/best-practices-2/cnn-adapts-the-second-screen-to-tv-news/. Acesso em 20 de abril de 2013.

PATRIOTA, Karla. O que é a Social Television? Disponível em http://karlapatriota.blogspot.com.br/2013/04/ o-que-e-social-television.html. Acesso em 04 de maio de 2013.

Published

2013-08-11

How to Cite

GOMES DA SILVA, Elane; PORTO BEZERRA, Ed. Mobile Devices as Potentiators of Interactive Digital Television: Challenges and Uses of the Second Screen in TV Journalism. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 127–144, 2013. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/131. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.