THE MELODRAMA IN A SOMBRA DO PAI
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2024v15i2p185-207Keywords:
contemporary Brazilian cinema, melodrama, sound of filmAbstract
This paper analyzes the film A sombra do pai (Gabriela Amaral Almeida, 2018) based on the concepts that written works have been building around melodrama, to show that the work is melodramatic, even though it retains the horror genre and other similar genres. As a result, the hypothesis according to which Brazilian cinema remains melodramatic is reinforced.
Downloads
References
AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA. Participação feminina na produção audiovisual brasileira (2018). Rio de Janeiro: Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual – OCA, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/participacao_feminina_na_producao_audiovisual_brasileira_2018_0.pdf. Acesso em: 17 abr. 2024.
ALMEIDA, G. A. A sombra do pai: "Jorge é meu Frankenstein", diz Gabriela Amaral Almeida sobre o personagem de seu novo filme. Entrevista concedida a Barbara
Demerov. ADOROCINEMA, 1 mai. 2019. Disponível em: https://www.adorocinema.com/noticias/filmes/noticia-147803/. Acesso em: 17 abr. 2024.
ALMEIDA, G. A. A sombra do pai: entrevista exclusiva com Gabriela Amaral Almeida. Entrevista concedida a Robledo Milani. Papo de Cinema, set. 2018. Disponível em: https://www.papodecinema.com.br/entrevistas/a-sombra-do-pai-entrevista-exclusiva-com-gabriela-amaral-almeida/. Acesso em: 17 abr. 2024.
ALMEIDA, G. A. Gabriela Amaral Almeida: “a perseguição vai gerar muita narrativa”. Entrevista concedida a Luísa Pécora. Mulher no cinema, 7 mai. 2019. Disponível em: https://mulhernocinema.com/entrevistas/gabriela-amaral-almeida-fala-sobre-a-sombra-do-pai-e-cinema-nacional-a-perseguicao-vai-gerar-muita-narrativa/#:~:text=%C3%89%20um%20momento%20de%20persegui%C3%A7%C3%A3o,Isso%20vai%20gerar%20muita%20coisa. Acesso em: 17 abr. 2024.
ALTMAN, R. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidos Iberica, 2000.
ARAÚJO, J. E. S. de. Vale tudo no jogo? A poiese de um mundo ficcional realista no seriado televisivo The wire. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporânea), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BARRETO, R. Seminário avançado sobre processos criativos nas indústrias de mídia. Salvador: UFBA, 2021.
BAXANDALL, M. Padrões de Intenção. São Paulo: Editora Schwarcz, 2006.
BORDWELL, D. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, F.P. (Org.). Teoria contemporânea do cinema. V. 2. São Paulo: Senac, 2005.
BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2015.
BRAGANÇA, M. de. Melodrama: notas sobre a tradição/tradução de uma linguagem revisitada, ECO-PÓS, v.10, n.2, jul.-dez., 2007, p. 29-47.
BROOKS, P. The melodramatic imagination: Balzac, Henry James, melodrama and the mode of excess. In: LANDY, Marcia. Imitations of life: a reader on film & television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991.
CÂMARA CASCUDO, L. da. Superstição no Brasil. São Paulo: Global, 2001.
CARVALHO, L. M. M. de. Amor à flor da pele e o conceito de melodrama asiático. CÁNEPA, L.; MÜLLER, A.; SOUZA, G.; VIEIRA, M. (Org.). Estudos de cinema e audiovisual SOCINE. V. 2. São Paulo: SOCINE, 2011.
CAWELTI, J. G. The evolution of social melodrama. In: LANDY, M. Imitations of life: a reader on film & television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991.
CHION, M. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2016.
ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1993.
ELSAESSER, T. Tales of sound and fury: observations on the family melodrama. In: LANDY, M. Imitations of life: a reader on film & television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991.
ENGELS, F. Do socialismo utópico ao socialismo científico. São Paulo: Dipro, 2017.
FLÔRES, V. O cinema: uma arte sonora. São Paulo: Annablume, 2013.
GOLDBERG, J. Melodrama: an aesthetics of impossibility (Theory Q). Durham: Duke University Press, 2016.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
HUPPES, I. Melodrama: o gênero e sua permanência. Cotia: Ateliê Editorial, 2000.
JAMERSON, F. O pós-modernismo e a sociedade de consumo. In: KAPLAN, E. A. (Org.). O mal-estar no pós-modernismo: teorias e práticas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.
KAPLAN, E. A. (Org.). O mal-estar no pós-modernismo: teorias e práticas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.
MANZANO, L. A. F. Som-imagem no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2010.
MARTÍN-BARBERO, J. Melodrama: o grande espetáculo popular. In: Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1977.
MARX, K. O capital. Vol. I. Livro I. Bertrand Brasil: 1985.
MERISIO, P. (Org.). Sentidos do melodrama: reflexões e dramaturgias. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2017.
MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: MediaCommons Press, 2012.
MORISAWA, M. Pedro Almodóvar faz drama sóbrio sobre as perdas da vida em ‘Julieta’: filme cheio de emoções reprimidas e coisas não ditas mostra a mesma mulher em duas fases diferentes. Veja, Cultura, 17 mai. 2016. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/pedro-almodovar-faz-drama-sobrio-sobre-as-perdas-da-vida-em-julieta. Acesso em: 17 abr. 2024.
MOURA, L. A. de. O melodrama de Almodóvar: uma mise-en-scène do desejo. Dissertação (Mestrado em Comunicação), Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2016. Disponível em: https://portal.anhembi.br/wp-content/uploads/2022/06/Autora-LEANDRO-APARECIDO-DE-MOURA-Orientadora-Prof.-Dr.-Luiz-Antonio-Vadico-Titulo-O-MELODRAMA-DE-ALMODOVAR-UMA-MISE-EN-SCENE-DO-DESEJO.pdf. Acesso em: 17 abr. 2024.
MULVEY, L. Notes on Sirk and melodrama. In: Visual and other pleasures: language, discourse, society. London: Palgrave Macmillan, 1989.
NOGUEIRA, L. Cinema e jornalismo: o melodrama e a tragédia moderna. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 13, n. 20, p. 23-28, 2008.
OROZ, S. Melodrama: o cinema de lágrimas da América Latina. Rio de Janeiro: Funarte, 1999.
PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RELAÇÃO ECOLÓGICA. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2020. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Rela%C3%A7%C3%A3o_ecol%C3%B3gica. Acesso em: 17 abr. 2024.
SADEK, J. R. Telenovela: um olhar do cinema. São Pulo: Summus, 2008.
SHELLEY, M. Frankenstein ou o prometeu moderno. São Paulo: Companhia das Letras (selo Penguin), 2015.
SILVA, A. L. da. O melodrama segundo Zarzosa: ou “sobre como tornar o sofrimento humano visível”. In: Anais do 30° Encontro Anual da Compós , 2021, São Paulo. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2021/trabalhos/o-melodrama-segundo-zarzosa-ou-sobre-como-tornar-o-sofrimento-humano-visivel?lang=pt-br. Acesso em: 17 abr. 2024.
SONTAG, S. Notes on ‘camp’. Londres: Penguin, 2018.
THOMASSEAU, J.-M. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.
WILLIAMS, L. On the wire. Durham: Duke University Press, 2014.
XAVIER, I. Melodrama ou a sedução da moral negociada. In: XAVIER, Ismail. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, cinema novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
ZARZOSA, A. Refiguring melodrama in film and television: Captive Affects, Elastic Sufferings, Vicarious Objects. Lanham: Lexington Books, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberval de Jesus Leone dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.