Brazilian Soap Opera: fascination, projection and identification
Keywords:
Soap opera, projection, identificationAbstract
The fictional serial television, particularly soap operas, cause an identification and a projection at the viewer It happens not only in the fiction narratives but in the systems of representation also. Is the identification-projection method that engages the soap opera viewer? How can it create so much fascination? Therefore, we propose a brief study about the power of the narrative of soap operas and its identification on the captive and loyal audience.Downloads
References
ANDRADE, Roberta Manuela Barros de. O fascínio de Scherazade. Os usos sociais da telenovela. São Paulo: Annablume, 2003a.
_______. A multiplicidade de leituras e de leitores na telenovela brasileira. Trabalho apresentado no Núcleo de Ficção Seriada, XXVI Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Belo Horizonte/MG, 2 a 6 de setembro de 2003b.
FERRÉS, J. Televisão e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
HOINEFF, Nelson. A nova televisão: desmassificação e o impasse das grandes redes. Rio de Janeiro: Ed. Comunicação Alternativa: Relume Dumará, 1996.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Narrativas Televisivas e Identidade Nacional: O Caso da Telenovela Brasileira. Trabalho apresentado no Núcleo de Ficção Seriada, XXV Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Salvador/BA, 4 e 5 de setembro de 2002.
MARCONDES FILHO, Ciro. Televisão: a vida pelo vídeo. São Paulo: Moderna, 1988.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo - 1, Neurose. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
ORMEZZANO, Graciela, POTRICH, Cilene Maria, FRIDERICH, Bibiana, CORDEIRO, Lílian. Cultura e estereótipos veiculados pela televisão. Trabalho apresentado grupo de trabalho de Audiovisual, VIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul, Passo Fundo/RS, 2005
RAMOS TRINTA, Aluízio. Identidades, identificação e projeção. Texto de conclusão de curso na disciplina ‘Televisão e Identidade cultural’ do Mestrado em Comunicação e Sociedade, FACOM/UFJF. Julho/2007.
WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Brasília: Universidade de Brasília, 2004.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.