THE COLONIAL GAZE: JEAN RENOIR IN LE BLED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p297-314

Keywords:

Le Bled, Jean Renoir, colonialism

Abstract

This article proposes a critical-analytical analysis of Le Bled (1929), by Jean Renoir, focusing on the sequence of the landing of the French army in Algeria, in the 19th century. Our objective is to study how visual and narrative elements of an avant-garde cinematographic movement, French impressionism, were used to serve colonial propaganda and the exaltation of patriotism and French military strength in an occupied territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Guimarães, Unicamp

Professor Associado do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Multimeios (Instituto de Artes - Unicamp). Autor de Helena Ignez, atriz experimental (Sesc Ed., 2021) e de artigos sobre estética e história do cinema, estudos atorais e gêneros cinematográficos. Pesquisa CNPq 2 e coordenador do Grupo de estudos sobre o ator no audiovisual (GEAs - Unicamp).

Rafael do Amaral Reis, Unicamp

Mestrando em Multimeios no Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp); crítico de cinema e jornalista; escreve em palavrasdecinema.substack.com; é autor do livro 100 Grandes Filmes…, co-autor de Uma jornada pelo cinema: anos 1950 e co-editor de História(s) do cinema (ProEEC - Unicamp); ministrou cursos e workshops sobre cinema em diferentes instituições como Sesc, Senac e TVTEC.

References

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo: antissemitismo, imperialismo, totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

AUMONT, Jacques. “Claro e confuso: a mistura de imagens no cinema”. GALÁxIA: Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura. São Paulo: Programa Pós-Graduado em Comunicação e Semiótica da PUC-SP, n. 6, p. 25-64, out. 2003. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1349/834. Acesso em: 22 abr. 2024.

_______, Jacques. O olho interminável. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

_______, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012.

BAECQUE, Antoine. “Le Bled”. Paris: Cahiers du Cinéma, nº 482, jul-ago/ 1994, p. 50-51.

BORDWELL, David. French impressionist cinema: film culture, film theory, and film style. Nova York: Arno Press, 1980.

______, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas, SP: Editora da Unicamp; São Paulo: Editora da USP, 2013.

BROOKS, Peter. The Melodramatic Imagination. EUA, Yale University Press, 1995.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

COUSINS, Mark. História do cinema. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

DURGNAT, Raymond. Jean Renoir. Berkeley, Califórnia: University of California Press, 1974.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Lisboa: Ulisseia, 1961.

HOBSBAWN, Eric. Tempos fraturados: cultura e sociedade no século X. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

KAPLAN, Nelly. Napoleão. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LOUTFI, Martine Astier. “Imperial frame: film industry and colonial representation”. in: SHERZER, Dina (org). Cinema, colonialism and postcolonialism: perspectives from the french and francophone world. Austin: University of Texas Press, 1996. pp. 28-38.

MORETTIN, Eduardo. Cinema and colonial exhibitions: Le Bled (Jean Renoir, 1929) and its historical horizon. Cinergie – Il cinema e le altre arti, nº 17, jul/ 2020. Disponível em: https://cinergie.unibo.it/article/view/11270/11266. Acesso em: 12 de abr. de 2024.

PEIXOTO, Nelson Brissac. “O olhar estrangeiro”. in: NOVAES, Adauto (org.). O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org; Editora 34, 2009.

RODRIGUES, Antonio. “Le Bled”. in: RODRIGUES, Antonio. Folhas da Cinemateca: Jean Renoir. Lisboa: Cinemateca Portuguesa - Museu do Cinema, 2005.

SESONSKE, Alexander. Jean Renoir: the french films, 1924-1939. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1980.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

XAVIER, Ismail. Sétima arte: um culto moderno: o idealismo estético e o cinema. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2017.

Published

2025-09-03

How to Cite

GUIMARÃES, Pedro; DO AMARAL REIS, Rafael. THE COLONIAL GAZE: JEAN RENOIR IN LE BLED. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 16, p. 297–314, 2025. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2025v16p297-314. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/873. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos