[RE]CREATING THE AFFECTIVE LANDSCAPE MEMORY THROUGH ARTIFICIAL INTELLIGENCE
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p142-159Keywords:
Artificial intelligence, memory, environmentAbstract
The article proposes an articulation of artificial intelligence in the field of image in texts about memory and nature. It adopts an activity carried out by students in the landscaping and gardening discipline in the interior design postgraduate course, based on their text narrating an affective childhood experience in contact with nature, aiming to [re]construct the memory of the past in a context influenced by contemporaneity. From these texts, the history of affective memory was [re]created by Artificial Intelligence – AI in algorithmic images associated with events. Theoretical references derive from Adir Ubaldo Rech, Giselle Beiguelman, Jacques Rancière and Margaret Boden.
Downloads
References
BACKES, Toni. Neuropaisagismo: conceitos filosóficos e ecológicos dos jardins regenerativos e vibracionais. Nova Petrópolis, RS: Edição do Autor, 2020.
BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da Imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu, 2021.
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. São Paulo: L&PM, 2019.
BODEN, Margaret A. Inteligência Artificial: uma brevíssima introdução. São Paulo: Unesp, 2020.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: Estratégias para Entrar e Sair da Modernidade. 4.ed. São Paulo: Edusp, 2019.
CAPRA, C. L.; MOMOLI, D. B.; MARQUES, S. C. Proposições educativas e formativas em arte: do (im)previsível dessas composições aos arranjos e invenções de uma aula. In: GEARTE, [S.l.], v.8, n.3, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.121250.
COUCHOT, Edmond. Media Art: hybridization and autonomy. In: REFRESH! Primeira Conferência Internacional sobre as Histórias da Arte Midiática, Ciência e Tecnologia, Banff Center, Canadá, de 29/09 a 04/10/2005. Copatrocinada pelo Banff New Media Institute, Database of Virtual Art e Leonardo/ISAST.
DA SILVA, T.; VENTURELLI, S. Computational Image: a review about the image as simulation. In: ANIAV - Congresso Internacional de Pesquisa em Artes Visuais, 4, 2019, Valência. Anais... Valência, Espanha: Universitat Politècnica de València, 2019, p. 184-188. Disponível em: https://doi.org/10.4995/ANIAV.2019.2019.8953. Acesso em: 10 junho 2023.
DATA SCIENCE ACADEMY (DSA). Deep Learning Book: Cap.1 - a tempestade perfeita, 2022. Disponível em: https://www.deeplearningbook.com.br/deep-learning-a-tempestade-perfeita/. Acesso em: 17 de julho de 2023.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.
RANCIÈRE, Jacques. Figuras da História. São Paulo: Unesp, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O Conceito de Anacronismo e a Verdade do Historiador. In: SALOMON, Marlon (org.) História, Verdade e Tempo. Chapecó, MG: Argos, 2011.
RECH, Adir Ubaldo. Inteligência Artificial, Meio Ambiente e Cidades Inteligentes. Caxias do Sul, RS: Educs, 2020.
VOIGT, André Fabiano. História, Arte, Política: o conceito de regime estético da arte na obra de Jacques Rancière. In: Oficina do Historiador, Porto Alegre, RS: PUCRS, v.6, n.2, , p.91-105, jul./dez. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniel Jesus De Souza Prazeres, Suzete Venturelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.