TEACHING ANIMATION SCREENWRITING

CHALLENGES AND STRATEGIES IN TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i2p168-191

Keywords:

Teaching, Screenwriting, Animation

Abstract

This article investigates screewriting teaching practices in undergraduate Animation courses. The objective of the research was to identify the challenges that teachers face when confronted with the specific processes of making animations and which strategies they adopt in the classroom. For this, comprehensive interviews were conducted with professors who work in baccalaureate courses offered by federal institutions of Higher Education in Brazil. The data obtained show the teachers’ search for integrating audiovisual dramaturgy into other areas of the arts and communication; for privileging the procedural character of script development; and for favoring the collaborative construction of knowledge with students.

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Author Biographies

Sabrina Fernandes Pereira Lopes, Universidade Federal de Minas Gerais

Licenciada em Pedagogia e Bacharela em Cinema de Animação e Artes Digitais com Formação Transversal em Culturas em Movimento e Processos Criativos, ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG; mestra em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG; doutora em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF.

Mariana Ribeiro da Silva Tavares, Universidade Federal de Minas Gerais

Profa. Visitante da Escola de Belas Artes, UFMG. Autora dos livros Helena Solberg, do Cinema Novo ao Documentário Contemporâneo (2014, É Tudo Verdade/Imprensa Oficial de SP) e Pesquisas em Animação e Poéticas Tecnológicas (2019, Ed. Ramalhete).

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Published

2023-10-19

How to Cite

FERNANDES PEREIRA LOPES, Sabrina; RIBEIRO DA SILVA TAVARES, Mariana. TEACHING ANIMATION SCREENWRITING: CHALLENGES AND STRATEGIES IN TEACHING PRACTICE. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 168–191, 2023. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2023v14i2p168-191. Disponível em: https://revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/784. Acesso em: 24 nov. 2024.

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