CLASSIC TELENOVELAS IN STREAMING GLOBOPLAY
TRANSMIDIATION STRATEGIES FOR THE RELAUNCH OF THE WORKS
DOI:
https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p4-22Keywords:
Globoplay, Soap operas, Transmediation strategiesAbstract
The recirculation of audiovisual productions is constantly carried out in different media to reprises and remakes; Holdsworth (2011) defines as safe return: the guarantee of the hearing. On Brazilian television, Grupo Globo has carried out such action since 1980, in Vale a Pena Ver de Novo. We believe that the television network create repertoires the audience of the open TV, which in addition to activating the viewer’s memory, transfers this strategy to Globoplay. We examine the return of classic soap operas on streaming through transmediation strategies, focusing on the dissemination of the first ten launches on the main digital social networks.
Downloads
References
BRESSAN JUNIOR, Mario Abel. A memória afetiva e os telespectadores: um estudo do Canal Viva. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
BRÊTAS, Erick. O futuro das plataformas de streaming e a experiência do Globoplay. Conecta +, Online, 2020. Disponível em: https://youtu.be/fhz09mZTVk4.
BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambrigde: MIT Press, 2000.
CANAVILHAS, João. Da remediação à convergência: um olhar sobre os media portugueses. Brazilian Journalism Research: Brasil, V. 8, N. 1, p. 7-21, 2012. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/369 . Acesso em: 1 de abr. de 2021.
FECHINE, Yvana. et al. Como pensar os conteúdos transmídias na teledramaturgia brasileira? Uma proposta de abordagem a partir das telenovelas da Globo. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo (Org.). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013, p. 19-60.
FECHINE, Yvana. Núcleo Guel Arraes: formação, influências e contribuições para uma TV de qualidade no Brasil. In: FIGUEIRÔA, Alexandre; FECHINE, Yvana (Editores). Guel Arraes: um inventor no audiovisual brasileiro. Recife: CEPE, 2008.
FELTRIN, Ricardo. GloboNews e Viva lideram com folga ibope TV paga: veja o ranking. Splash Uol. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/noticias/ooops/2021/03/16/globonews-e-viva-lideram-com-folga-ibope-na-tv-paga-veja-o-ranking.htm. Acesso em: 20 out. de 2021.
Globoplay vai incluir uma novela clássica a cada duas semanas na plataforma. G1 Pop & Arte. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2020/05/21/globoplay-vai-incluir-uma-novela-classica-a-cada-duas-semanas-na-plataforma.ghtml. Acesso em: 2 abr. de 2021.
HOLDSWORTH, Amy. Television, memory and nostalgia. London: Palgrave Macmillan, 2011.
JACOBSEN, Daniel Rossmann et al. A historicidade da ficção seriada: temporalidades e modos de narração teledramatúrgica. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Virtual – 2020. Disponível em: http://www.intercom.org.br/sis/eventos/2020/resumos/R15-0100-1.pdf. Acesso em: 20 de out. de 2021.
KOGUT, Patrícia. Mulheres de areia é a novela de maior sucesso do Globoplay. O Globo. Disponível em: https://kogut.oglobo.globo.com/noticias-da-tv/novelas/noticia/2021/05/mulheres-de-areia-e-novela-de-maior-sucesso-do-globoplay-confira-o-ranking-completo.html. Acesso em: 15 jun. de 2021.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Memória e Identidade na Telenovela Brasileira. Compós. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. XXIII Encontro Anual da Compós. Universidade Federal do Pará, Belém - PA, 2014.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; MUNGIOLI, Maria Cristina Palma. Qualidade da Ficção Televisiva no Brasil: elementos teóricos para a construção de um modelo de análise. Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. XXII Encontro Anual da Compós. Universidade Federal da Bahia, 2013.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: SENAC, 2001.
MASSAROLO, João; MESQUITA, Dario. Distribuição da televisão na internet: serviços de TV Online da Rede Globo. Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. XXIX Encontro Anual da Compós. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande. 2020.
PADIGLIONE, Cristina. Netflix faz novelas e Globo investe no streaming na briga pelo público brasileiro. Folha de S. Paulo Online, 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/08/netflix-faz-novelas-e-globo-investe-no-streaming-na-briga-pelo-publico-brasileiro.shtml
RAMOS, Eutália; BORGES, Gabriela. As janelas do Grupo Globo e o resgate de um formato com valor de culto no streaming Globoplay. Revista Graphos, vol. 23, n. 2, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/graphos/article/view/59611/34330.
RIBEIRO, Rondinele Aparecido. A configuração da telenovela no Brasil: a superação do modelo melodramático. Linguagens – Revista de Letras, Artes e Comunicação. Blumenau: v. 9, n. 2, p. 177-189, 2015. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/4547. Acesso em: 20 de out. de 2021.
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. XXII Encontro Anual da Compós. Universidade Federal da Bahia. 2013.
SELLER, Michel Lens; LAURINDO, Fernando José Barbin. Comunidade de marca ou boca a boca eletrônico: qual o objetivo da presença de empresas em mídias sociais? Gestão & Produção, São Carlos, V. 25, N. 1, p. 191-203, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/gp/v25n1/0104-530X-gp-0104-530X2244-16.pdf . Acesso em: 20 de mar. de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eutália Ramos, Gabriela Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.